Skip to content

Att man kan ha så helroligt med en halvboll

5 januari, 2012

Jag funderade ett tag på att fixa någon typ av större boll (fast platt på undersidan, typ Bosu-boll) åt hundarna att träna balansen på, och fick idén för ett tag sedan på Memmeli’s blog att prova Ikeas Sagosten.

Och det kändes lite lagom att lägga en hundring på en Ikea-sagostens-halvboll för att prova om HumleSpunkarna gillar den typen av träning, än att lägga kring en tusenlapp på en Bosu-boll som kanske kommer samla damm i garderoben. Den är såklart inte lika slitstark, Ikeaprylar är väl inte direkt kända för att hålla i en evighet, men det är ett superduperbra budget-alternativ. (Och man kan ju klä den med nåt, om man vill.)

Och jag tror minsann att de gillar det här. Fast det gissade jag nästan på förhand, om jag ska vara ärlig. HumleSpunkarna är, liksom jag själv, oförskämt lättroade.

För övrigt är det galet roligt att se skillnaden på de här två hundarna.

Humlehunden är så försiktig och klok, och när jag ber henne om något ser hon ut att för ett ögonblick fundera över om det är möjligt, balansmässigt, att utföra den efterfrågade konsten. Sen gör hon den, fast försiktigt.

Spunkvalpen däremot, tänker inte efter det minsta. Hon kastar sig med hela sig självt över den där halvbollen, med ben och öron och svans överallt, och hinner jag inte föreslå något nytt konstigt att göra så erbjuder hon en uppsjö av påhitt uppe på halvbollen, utan att fundera över om hon kommer kana av den eller inte.

Det är också rätt kul att se att Spunkvalpen sätter ”Stå” alldeles klockrent på halvbollen. Det gör hon inte när hon befinner sig på vanliga golvet, inte. Mycket intressant.

Första gången vi provade halvbollen så höll jag i den lite i botten, men nu känns det som de reder ut det själva.

Eller ja, Humlehunden reder ut det. Det är väl kanske Spunkvalpen som behöver lite ”hålla handen” till i så fall.

Så den där halvbollen var faktiskt väldigt bra. Förutom att den liknar ett gigantiskt bröstimplantat. Och att den var nästan omöjlig att blåsa upp.

Annars var den sannerligen prisvärd och piffig och tokrolig, och att man kan ha så helroligt med en halvboll, det var överraskande fast ändock alldeles förtokat. Det tycker vi alla tre. Jo.

 

4 kommentarer leave one →
  1. Busfröna permalink
    5 januari, 2012 13:23

    Vad glad jag blir att jag kunde inspirera dig som har så härlig fantasi! Jag älskar att se Vimse stå och vibrera på den för han får verkligen kämpa jämfört med Molle. Min ligger i nyckelpigafodralet så den är inte lika stor, men luften pyser ut lätt så den är svår att hålla balansen på 🙂

  2. 5 januari, 2012 13:40

    Ska också köpa mig en sagosten vid lämpligt tillfälle. Finfin träning för ryggmuskulatur!

  3. 5 januari, 2012 18:30

    Fy tusan så modiga ni är Humlespunkare! Det däe skulle jag inte tordas, det är jag säker på. Att balanserna på stockoch saten är kul ,men den däe jätte-tutten stod ju inte stilla för fem öre! Nu fick ni applåder från både mig och matten! Akta bara att klorna inte punkterar det roliga!

  4. 6 januari, 2012 14:32

    Åh vilken bra sagosten. En sån ska jag definitivt införskaffa mig!!! Turligt nog ska jag till Ikea imorgon 🙂
    Vi har ju en rund casallboll, men den måste jag ju hålla i lite, den här verkar ju mkt bättre!
    Å det där med spättigheten känner jag igen, tassar överallt! :p

Kommentera

