Skip to content

Man måste vakna fortast möjligt och stänga munnen, man måste det.

2 januari, 2012

Har vi lärt oss något bra under året som gått? säger jag lite filosofiskt och drömskt under den stora brunchen på Nyårsdagens förmiddag.

Absolut, säger sonen blixtfort. Jag har lärt mig att inte sova med munnen öppen.

Vadå, inte sova med munnen öppen? säger jag förvånat och lite nyfiket också.

För när Spunkvalpen kastar sig upp i min säng om mornarna för att väcka mig, förklarar sonen, så är det jättedumt att ha munnen öppen. Hinner man inte stänga munnen jättefort, så blir man tungkysst, och det är inte alls roligt att bli tungkysst av Spunkvalpen på morgonen innan man vaknat på riktigt, mamma. Man måste vakna fortast möjligt och stänga munnen, man måste det.

Åhå, du tänker så, säger jag väldigt förstående för jag skulle inte heller vilja bli tungkysst av Spunkvalpen. Varken på morgonen eller kvällen.

Så tänker jag japp, säger sonen bekräftande.

Fast vi får ju tänka på att hon faktiskt är fransk, sånt där med french kissing kommer ju väldigt naturligt, finns nästan i generna så att säga, förklarar jag på mitt mest moderligt pedagogiska sätt och så låtsas jag putta upp ett par obefintliga glasögon på näsan, för kloka människor har glasögon har jag hört. Och jag vill ju gärna framstå som klok när jag säger att Spunkvalpen är french, för det är ju jättesant att hon är det.

Och så klappar jag på Spunkvalpen lite extra och tänker återigen på den oändliga oas av talanger hon besitter. Inte visste jag från början att det i denna propellriga och lurviga duracell-kropp även fanns ypperliga väckarklocke-talanger. Vi pratar multifunktionell Spunkvalp här. För hon är faktiskt världsbäst på att väcka sonen.

Om man nu inte hittar snooze-knappen, fortsätter sonen med en liten mystifistiskt viskning. Den sitter på magen på henne, och kliar man på den så kryper hon ner under täcket och somnar. Och då kan jag somna om.

Äsch då, säger du det? säger jag och hoppas han har glömt alltihop om snooze-knappar när vardag och skola börjar och det blir tidiga mornar igen.

Jättebra knapp, faktiskt, säger sonen finurligt och brunchar vidare.

Så då gör jag det också, brunchar vidare alltså, samtidigt som jag tänker på hur bra det är med en multifunktionell french kissing-Spunkvalp som har en snooze-knapp på magen. För jag har hört att det är bra att ha en av-och-på-knapp på sin hund.

Jag visste bara inte att knappen kallades för ”snooze” och att själva knappen fanns på riktigt.

7 kommentarer leave one →
  1. 2 januari, 2012 21:06

    Åh hå-hå-hå, vad sött… :o)

  2. 2 januari, 2012 22:31

    Ha ha jag har en liten australiensk vallhund som också är en extremt bra tungkyssare. Så tack för tipset, ska också sova med munnen stängt

  3. 2 januari, 2012 23:47

    Önskar er ett underbart 2012 också.!! 🙂

  4. 2 januari, 2012 23:47

    Haha 😀

  5. 3 januari, 2012 13:14

    Du har blivit utmanad, kolla min blogg för mer info! 😀

  6. 4 januari, 2012 10:40

    Jag var tvungen att hämta barnen, så dom fick läsa! Dom vet exakt vad det handlar om, det där med att hålla munnen stängd..:)

Kommentera

