Skip to content

Årets…

31 december, 2011

…bästa
Spunkvalpen. Behöver nog inte skriva så mycket mer på den punkten. Har ni kikat hit till bloggen någon gång tidigare och läst om The Spunk, så förstår vad jag menar. Hon är absolut det bästa som hänt under 2011. Lyckliga mig.

…största övertro till sin egen odödlighet
När Spunkvalpen ville leka med en huggorm och blev biten och svullen som en badboll hela hon och inlagd över en helg på djursjukhuset. Alternativt kan det vara ”årets mest naiva tro att alla vill en gott”. Till och med huggormar.

…mest feltajmade
Jag har aldrig varit med om att livet kan förändras fullständigt på bara några veckor. När jag ”bokade” Spunkvalpen så var sommaren helt tom, inget speciellt i kalendern. Perfekt tid att skaffa valp på, alltså.
Men på bara några veckor hade vi plötsligt bestämt oss för att sälja gården med allt vad det innebar av rensa prylar och packa (från 220 kvm till 110 kvm), köpt nytt hus som skulle nästintill totalrenoveras, maken fyllde år med buller och brak-fest samma helg vi skulle hämta Spunkvalpen, och han hade fått en åtta dagar lång resa i födelsedagspresent som vi ovillkorligen skulle åka på. Och mitt i allt detta, en Spunkvalp som skulle tas om hand på bästa sätt.
Rörigt som tusan, och jag är så glad såhär i efterhand att jag inte tänkte längre än näsan räckte. För oj vad bra allting blev. Tok-bra, faktiskt. Bäst bra. Trots helt fel tajming.

…”jagtrorjagblirtokig”
Spunkvalpens rumsrenhet. Efter att ha haft hundar som blivit ”opålitligt rumsrena” redan efter några dagar, så slet jag mitt hår i förbryllning över Spunkvalpens pink-och-poop-vanor. Men efter löpet släppte det och nu kan jag lita på henne. Fast det tog sina modiga åtta månader.

…perforerare
Aldrig har våra mattor och kuddar haft så många hål i sig, som efter Spunkvalpens framfart under sina första månader. Kulmen kom vid den två veckor långa vilan efter huggormsbettet, då var hon som en piraja på knark. Men sen lugnade det ner sig, och plötsligt kan vi ha mattor på golvet igen, och kuddar i soffan, och inget av dem har några nya hål i sig. Mycket bra tycker vi andra.

…stora skratt
Där finns det egentligen inte bara ett enstaka, utan många. För ”stora skrattet” kommer när jag ska shejpa in något nytt roligt med Spunkvalpen och hon inte riktigt hänger med fullt ut på vad jag menar men försöker ändå. Och när hon tokat till något som hon tror är rätt, förslagsvis i hundranittio, så tittar hon upp på mig med en blick som gör att jag skrattar nästintill ihjäl mig. En sån där ”Men herregyyh vad duktig jag var nu, skicka hit godiset!”. Förtokat roligt, faktiskt. Och hon vill vill vill komma på vad det är jag är ute efter, och hon vill vill vill göra rätt, och det är så härligt att se. Goa Spunkvalp.

…stora kärlek
Maken min är årets stora kärlek. Liksom förra året. Och året innan dess. Och året innan dess. Och en himmelens massa år innan dess också.
Och min stora kärlek nästa år. Och året efter det. Och året efter det, och… pja ni fattar. Han är min bästis, helt enkelt. Älskade bästis och min stora kärlek.

…överraskning
När maken och jag en kväll i maj pratade om framtiden och plötsligt kom på att vi båda var redo att släppa hästgården och flytta till något mindre. Sannerligen överraskande att vi båda funderat på det utan att säga något till den andre.
Bonusbarnen var utflugna och vi var bara tre kvar i det gigantiska huset. Och efter en olycka i hagen hade en av våra två hästar omkommit, något som tog mig hårt, och jag hade bara en häst kvar (som hade sällskap av en inackorderad häst) och kände att det var dags att ta en häst-paus. Och då fanns det ingen anledning att ha en stor hästgård. Dagen efter vi tog beslutet så var gården såld. Märkligt och omtumlande, alltsammans. Och även om jag inte saknar själva huset, så saknar jag lantlivet och byn och skogarna och grisarna och den stora hönsskocken som sprang lösa över ängarna och… pja. Men allt har sin tid. Och oj vad mycket tid man fick över när man inte bor på en stor gård. Tid som man kan använda till annat. Till exempel träna hund på.

…förlust
Mitt härliga kallblodstravarsto som jag inte kunde ha kvar längre när vi flyttade från gården. Hon fick istället flytta till Skåne och är nu ”unghästuppfostrare” och gammeltant på en stor lösdrift, och lever säkerligen livets glada dagar. Men ibland saknar jag henne väldeliga.

…mest korkade lekinvit
När Spunkvalpen, knappt nio veckor gammal, i ett obevakat ögonblick sprätter innanför staketet till grannens hästhage och gör en lekinvit till deras hund-hatande shettis. I sista sekund lyckas jag fiska upp Spunkvalpen och förklara att man inte kan lekbrottas med någon som väger hundra gånger mer än sig själv och dessutom inte gillar hundar. Och ibland tror jag att Spunkvalpen har tumme med någon skyddande ängel som sitter uppe på något moln och håller ett vakande öga över henne. Och således har väldigt fullt upp.

…absolut roligaste
Att Humlehunden plötsligt blev piggelin igen, efter en experimentell vecko-kur med Rimadyl. Inte vet jag hur det gick till, men det spelar ingen roll. Jag har fått Humlehunden tillbaka, och jag kan inte med vanliga simpla bokstäver beskriva hur glad jag är över det.

…Berger-uppfödare
Plättlätt val för mig. Såklart Vallée des Voconces. Hon visste vad hon gjorde när hon skapade Spunkvalpen. Rätt hund-mamma, rätt hund-pappa, en stor skopa kunskap och know-how, och säkerligen stod månen och stjärnorna rätt på himlen också. Så fixar man en Spunkvalp och en lycklig valpköpare. Hon kan hon, den där Sophie.

…bästa son
Min son. Älskade goaste son. Älskar dig mer än solen och månen tillsammans.

…bonus
Mina två bonusdöttrar. Efter att ha levt tillsammans i typ hundra år, så kan jag konstatera att jag fick de mesta och bästa två bonusdöttrar en ”styvmor” kan önska sig. Turliga mig som har världsbästa dem.

…saluki-spexare
Finns det någon annan än Ninni som kan ta den platsen? I think not. Hon är i en klass för sig. Klockrent att hon tar hem priset som årets saluki-spexare. Alternativt saluki-fotograf, för my god. Vilka bilder.

…tipsare
Hon den där Kim. I en tråd på forumet Allt om Hundar frågade jag efter vilken ras som skulle passa bra i mitt liv, och då skrev hon Berger. Jag hade nog aldrig kommit på det själv faktiskt. Så galet glad jag är över det tipset, och därför blir Kim årets tipsare.

…snyggaste Berger
Näst Spunkvalpen så är det plättlätt val det också. Sophies Bagail. Så är det bara. Hon är så himla vacker, på alla sätt och vis. Vacker och härligt berger-vimsig.

…agilitynerd
Det är faktiskt inte jag själv, eftersom jag är en agilitynörd. Med ö. Nä, årets agilitynerd är just AgilityNerd himself. Jo, det finns en sån på riktigt. Och i hans arkiv hittar man godbitar utan dess like. Om man då är en agilitynörd. Med ett ö.

…batteriladdare
Är man trött och håglös och huvudet kokar och livet känns som en enda lång uppförsbacke, då ska man ta med sig HumleSpunkarna ut i skogen eller ut på agilitybanan eller plocka fram klickern och träna roligheter eller bara krypa upp i soffan med dem och kramas. För de är sannerligen årets bästa batteriladdare, alternativt återhämtningskälla, alternativt energigivare. Årets bästa. Ever.

———————

Listan kan göras ännu längre, men nu hinner jag inte mer. Nyårs-supé-förberedelser väntar, efterrätten är redan klar och inne i frysen, och nu måste jag in i duschen och sen fixa förrätten. (Fast innan jag hoppar in i duschen ska jag i smyg smita ut på agilitybanan en liten sväng. Sånt viktigt måste man hinna med också på en Nyårsafton, faktiskt.)

HumleSpunkarna och jag tackar för året som gått, och är väldigt glada över alla nya blogg-bekantskaper vi gjort, och alla roliga människor vi träffat på inom både Berger-världen och hund-världen i övrigt, här på bloggen och ”i verkligheten”!

Vi önskar er alla ett Gott Nytt År!

På återseende nästa år!

(…och då hoppas jag också kunna få träffa några fler av er ”på riktigt”!)

8 kommentarer leave one →
  1. 31 december, 2011 16:49

    Underbar årssummering 😀 (och så glad jag blev av att du skrev om mig :D)

  2. 31 december, 2011 18:24

    vilken härlig krönika du skrivit, både om gott och ont! Men jag är iaf glad att Kim råkade tipsa om berger och att Sophie hade världens bästa spunkvalp till dig! Och glad att Ann-Sofie tipsade mig om bloggen annars hade jag aldrig haft så här roligt i bloggvärlden!
    Kram å Gott Nytt År till dig och spunkvalpen och humlehunden!

  3. 31 december, 2011 20:33

    Fantastiskt kul och trevligt skrivet som vanligt! Jag är såå glad att du hittade tillbaka till bloggandet. Dina texter gör att jag fnissar och skrattar flera gånger i veckan. Tack för alla vitamininjektioner! Gott Nytt År!!!!!

  4. 31 december, 2011 23:47

    Toppensammanfattning för oss som inte varit bloggis med dig så länge! Men vi ser fram emot att vara kvar i bloggvänkretsen 2012!

  5. 1 januari, 2012 10:26

    Rolig årssummering och kul att få läsa ett annat sätt än alla andra 🙂 GOTT NYTT ÅR och vi måste ses 2012 😉

  6. 1 januari, 2012 13:41

    Härlig läsning, som vanligt. Blir alldeles rörd när jag läser hur überförtjust du är i Spunkvalpen, dina känslor lyser verkligen igenom.

    Bergerträffen 2012 – vi ses där! 😉

    Gott nytt! Ser fram emot alla härliga, roliga, charmiga inlägg under året som kommer!

  7. ingela sjögren permalink
    1 januari, 2012 13:55

    Fantastiskt trevlig årssummering! Alltid Så roligt att läsa din blogg ,är så glad att Sophie tipsade om den. Ser framemot att få träffa Er igen 2012!

  8. Pia Viklund permalink
    28 februari, 2012 20:42

    underbar lista. JAg har nu beslutat att sälja våra hästar, och många tårar trillar ner för mina kinder i tid och otid, men det är det bästa jag kan göra för främst hästarna, men i längden också för mig själv. Dock kommer jag att ranka mig själv som århundradets Pucko för att jag säljer en sån underbar häst som Feilim…

Kommentera

