Skip to content

Ljuvliga Juldag…

25 december, 2011

Juldagen för oss här hemma, är förknippad med gigantiska mängder slapp och mys. Efter en hektisk jul-slutspurt med jul-final under Julafton, full med familj och vänner och firande, så är det skönt att bara vara, på Juldagen.

Man behöver inte laga någon mat, kylen är full med julbordsrester. Och man har ingen tid att passa och ingenstans man behöver åka, eftersom vi har nästintill ”bortbjudnings-förbud” på juldagen.

Bara vara.

HumleSpunkarna tycker också om att bara vara, och bästa stället att bara vara på, näst soffan en juldag, är i skogen. Så vi rullade runt i skogen i nästan tre timmar, och njöt ypperligt av den obefintliga snön och den juligt gröna mossan. Om man stuckit ner fyra ljus i den mossan hade hela skogen sett ut som en adventsljusstake, men vi gjorde inte det fastän vi var lite sugna.

Vi fick sällskap av en kompis och hennes Border Collie. Tuffa Humlehunden och BCn har tokbusat och haft det vansinnigt roligt, det är så mycket tjolabaloo i den lilla Humlehunds-kroppen, och Humlehunden trodde själv att hon lätt hade tagit den BCn i en spurttävling, om man hade kunnat fråga henne. Så tuff trodde hon att hon var.

Spunkvalpen har också BC-busat, men lite på avstånd. Hon vill inte gärna krama hundar hon inte känner väldigt väl, och den här BCn har hon bara träffat tre-fyra gånger tidigare. Jag tror de kommer få riktigt roligt i framtiden, när de lärt känna varann, för de har lite lika energinivå. Fast Spunkvalpens energinivå är mer sprakigt poppig, och BCns energinivå är mer ihållande svepig och intensiv. Om ni förstår hur jag menar.

På vägen hem från skogen så passerade vi förbi våran hemma-agilitybana som nu förärats med den vackraste lilla blå sex-meters-tunnel man kan tänka sig. Världens bästa blocket-fynd, skulle man kunna säga att den fina tunneln är, som maken mycket fyndigt och träffsäkert hämtade hem åt mig till jul.

Så jag var tvungen att stämningsfullt beundra den fina blå tunneln, och klämma lite på den, och böja den lite som en makaron, och då ville HumleSpunkarna springa igenom den lite, så det fick de. Och de höll genast med mig om att det var en synnerligen duktig liten blå tunnel vi fått av maken min. Han vet precis vilka julklappar som smäller högst hos mig, känner mig väl så att säga, den där maken. A keeper, sanna mina ord.

Och nu har jag krupit upp i soffan med lite mikrad julmat, kaffekokaren bubblar ute i köket och det finns färdig ris a’la malta till efterrätt.

Hundarna är nöjda och doftar fortfarande en liten smula skog om man sniffar dem riktigt noga i pälsen, och de har bäddat ner sig bland kuddarna i soffan med en suck. Sån där ”jag-är-så-nöjd-suck”.

Jag ska bara hitta någon riktigt julig film på TVn också, att småslumrigt titta på tillsammans med hundarna och min goa make, så är det liksom fullkomligt underbart alltsammans.

Ljuvliga Juldag. Sa jag det?

Ljuvliga Juldag.

3 kommentarer leave one →
  1. 25 december, 2011 17:50

    Vilken perfekt juldag! Åsså finns fortfarande annandan kvar att njuta av!

  2. 25 december, 2011 18:16

    ÅH, så underbart fint allt lät 😀 (och jag blir lite smått avis på dig som har en så duktig make. Någon gång får jag se till att hitta en lika bra man till mig.. den mannen kan börja med att ge mig ett hus med inhägnad tomt. :p)

  3. 27 december, 2011 15:43

    Ni är utmanade! Kolla våran blogg!

Kommentera

