Skip to content

Och det passar ju jättebra med tanke på att det alldeles strax är Julafton.

21 december, 2011

Mitt i allt virrigt julstök så har jag fått en konstig pryl på överläppen. Någon slags blema som nästan ser ut som en finne och som lyser ovanligt röd mot mitt vinterbleka ansikte.

Och plötsligt ser jag inte riktigt klok ut, mer oklok än jag ser ut i vanliga fall åtminstone, med denna blema-finne.

Men inte hänger jag läpp över det inte, fastän den sitter just på överläppen.

För är det någon tid på året man ska ha en finne nästan-på-näsan så är det kring juletid. För när jag skrubbar runt här i huset och julstädar och letar tuggben under soffan och torkar hunderbara nosavtryck från fönstrena, så känner jag mig lite som Rudolf. Med röda mulen.

Väldigt julig känner jag mig, alltså.

Och det passar ju jättebra med tanke på att det alldeles strax är Julafton.

Hundarna tycker också det är jättebra att jag fått en finne på nästan-näsan. För de är, liksom jag, övertygade om att bleman är en tonårsfinne. Och är det en tonårsfinne betyder det att jag är betydligt yngre än jag, mitt i allt julstök och valsande med dammvippan, känner mig.

Och så tycker de att har jag nu regredierat till att bli en tonåring, så har jag minsann ork till att ta en extra vända i skogen, träna något extra roligt trick, och ta en extra svängom på agilityplanen med dem.

Jo, så tycker de. Visst det.

Eftersom jag uppenbarligen regredierat till tonårsstadiet, så har jag absolut ork till det, kanske till och med att det är min skyldighet att ta tillvara denna stund och passa på med sådant om jag nu råkat få tonårsfötter som behöver viftas på också, säger jag till Humlehunden och Spunkvalpen och släpper dammsugaren och dammvippan och drar av mig städhucklet och drar på mig gympadojorna och ropar med mig HumleSpunkarna och smiter ut i skogen och tränar roligheter i stället för att julstäda.

Och skulle någon kika in genom fönstret här hemma och suckande skaka på huvudet åt den erbarmliga julstädningen, så kan jag peka på typ blema-finnen på nästan-näsan och skylla på att jag blivit tonåring på nytt och att tonåringar är ökända för att vara lite ansvarslösa och ostädliga och att jag som återbliven tonåring har viktigare saker för mig än att julstäda. Mycket viktigare saker.

Som till exempel att ha något alldeles förskräckligt roligt med HumleSpunkarna i skogen, under tiden jag nynnar på Rudolf med Röda mulen och känner mig väldigt julig. Väldigt julig. Och det känner sig HumleSpunkarna också, juliga, det är jag övertygad om. Vi är rätt lika, så.

Förutom blema-typ-finnen på nästan-näsan, då.
Men annars, menar jag, är vi rätt lika.

5 kommentarer leave one →
  1. 21 december, 2011 21:38

    Jamen, så attans praktiskt att bli tonåring igen så här lagom till jul. Bara roa sig, äta gott och checka av önskelistan då!
    Och så mycket roligare för Humlespunkarna då att få springa i skogen i stället för att kolla dammsugaren!

    • 21 december, 2011 22:08

      Visst äär det? Nästan så man kan tro att jag med mening beställt den.

      Fast jag sa till HumleSpunkarna att tonåringar brukar ligga och dra sig i sängen hela förmiddagarna också. Inte kliva upp förrän till lunch, ungefär. Och då höll de plötsligt inte alls med mig längre, och hänvisade till Spunkvalpens tonårs-dygnsrytm och att hon inte alls sover hela förmiddagarna. Däremot är hon tokpigg och leksugen jämt. Och det är ju sant, båda sakerna.

      Men det var ju värt ett försök.

  2. 21 december, 2011 23:41

    Haha, så komiskt! Jag upptäckte imorse att jag fått en finne på näsan, precis på nästippen! (Jag brukar inte ha finnar, och när jag har det så brukar de aldrig sätta sig nära näsan öht)

    Humlespunkarna kan komma hit och julbusa så kan Zala komma och sova i en soffa hos dig över jul när du stökar runt. En viss tant har nämligen bestämt sig för att det är ytterst onödigt att lämna sängen annat än om man ska äta och dricka… Fast, jag är faktiskt lite orolig för henne och ska ringa veterinär imorgon för att boka tid för blodprov och kolla att allt är ok 😦

    • 22 december, 2011 00:17

      Åhå, har du också tajmat en Rudolf? Grattis 😉

      Usch då, är tanten inte pigg? Det är så läskigt, när de bara blir ”allmänt nedstämda” och ”annorlunda” och man har ingen aning om vad som är på tok. Håller tummarna för att hon piggar på sig igen.
      (Humlehunden är fortfarande piggelin efter ett oroligt år, tack och lov *tar i trä* )

      Och Zala är ypperligt välkommen, för har man hunderbara gäster så kan man ju inte städa och sånt trams. Då måste man ju värdinna-dona och umgås och busa runt lite, för böfvelens.
      Mer dammsugarlös tid för mig, alltså. Win-win 😉

      • 22 december, 2011 15:49

        Näe… helt pigg är hon inte. Visserligen blir hon alltid bitter och vill sova inne hela vintrarna, men nu dricker hon mer än vanligt (igen.. hon gjorde det förut ett tag men slutade). Och tja.. jag vet inte… det känns som om något är fel, utan att jag kan sätta fingret på vad som får mig att tro det.

Kommentera

