Skip to content

En Pinne-kompis, ovanligt duktig på kurragömma.

17 december, 2011

HumleSpunkarna träffade en kompis i skogen igår. En Pinne-kompis.

Pinne-kompisen är lång och smärt och lite brunlätt, inte helt rak och inte särskilt böjd heller. Men väldigt duktig på att vara Pinne-kompis. För de kom så bra överens alla tre. Humlehunden, Spunkvalpen och Pinnen.

Det var som om de tyckte om samma roligheter, som till exempel kurragömma. Jättemycket tyckte de om att leka kurragömma.

Fast det var bara Pinnen som gömde sig hela tiden, men det gjorde inget. För ingen gömmer sig så bra som Pinnen, det tyckte vi allihop. Pinnen hade en unik förmåga att smälta in i omgivningen, sådär jättebra så ingen annan hade kunnat göra det lika bra. Spunkvalpen hade inte kunnat göra det, hon hade bara fnittrat och viftat med hela kroppen av spänd förväntan över att bli hittad igen. Och Humlehunden hade inte kunnat göra det, för det var lite blött under granarna och Humlehunden gillar inte blött så hon hade i så fall bara gömt sig mitt på skogsvägen. Och där är ju plättlätt att hitta henne.

Vilken ovanligt duktig Pinne-kompis vi hittat, sa jag till HumleSpunkarna och de höll med mig jättemycket. Och Pinnen blev så glad när jag kallade den för duktig tror jag, för den sträckte på sig lite extra när jag klappade den snällt över barken.

Och de lekte och tjoade så förträffligt tillsammans, alla tre, så när skogsrundan var slut så tyckte HumleSpunkarna att Pinnen skulle följa med hem. Så vi frågade om Pinnen ville det, och det ville Pinnen, för den hade också haft roligt. Vi tror det i alla fall. För Pinne-kompisen var alldeles tyst när jag frågade om den hade haft lika roligt som vi haft. Och tystnad är medhåll, har jag hört.

Och det är den finaste lilla Pinne-kompis man kan tänka sig. Den är väldigt tålmodigt och ställer upp på precis vad som helst, vilket är turligt eftersom HumleSpunkarna är väldigt äventyrliga när det kommer till Pinne-kompis-lekar.

Så idag har vi haft Pinne-kompis-kalas här hemma. Och de har inte haft en tråkig stund på hela dagen, de tre. Humlehunden, Spunkvalpen och deras Pinne-kompis.

 

12 kommentarer leave one →
  1. 17 december, 2011 17:34

    Bästa Pinne-kalaset jag nånsin sett! Nästan så jag måste kuta ut i snöstormen och hämta mig en pinne jag också! Det där att krama pinnar har matten försökt lära mig, men jag har inte lyckats än. Nu kanske hon får för sig att fösöka med det trixet igen! Jag vill också ha en träningskompis klar och redo hemma när lusten faller på! Jag är avis på er!

    • 17 december, 2011 17:55

      Du som är en riktigt skogsveteran borde ju kunna hitta en Pinne-kompis jättelätt. Fast vissa pinnar vet inte om att de är kompisar än, så man får rycka lite i dem för att se om de är av kompis-material. Fnittrar de när man rycker i dem, så är det rätt.


      Till din matte:
      Krama pinne var faktiskt inte så svårt som jag trodde, att lära in. Inte vet jag hur man ”ska göra på riktigt”, men jag tog en godbit i knuten näve och höll precis ovanför Spunkvalpen. Hon hoppade upp med framtassarna och krafsade för att få den, och då klickade jag och belönade jag henne. Sen gick jag vidare – när hon höll med båda tassarna på min hand så klickade jag, när hon höll med båda tassarna lite längre så klickade jag, och till slut för att hon ”tog tag” om min hand med tassarna och höll kvar.
      Sen tog jag makens golfklubba (hä hä) och höll handen om den, då hoppade hon upp med framtassarna för att greppa min hand, klick. Och sen flyttade jag handen lite upp, så hon hamnade på själva golfklubban med tassarna, klick. Och sen vidare därifrån. (Gode Gud vad jag skriver begripligt ser jag…)
      Men med Humlehunden gjorde jag ingenting, hon plankade Spunkvalpen rätt av. När jag håller upp pinnen på filmen, så var det egentligen meningen att jag skulle ge kommando att hon skulle springa runt den, men hon kramade den klockrent innan jag hunnit säga någonting. Och det hade jag aldrig tränat med henne förut. Magiskt 🙂
      Om jag får en stund över kan jag försöka filma hur jag gjorde. Om nu det blir begripligare, det är inte säkert alls.

      Nästa steg med The Spunk är att hon ska sitta och hålla tag i pinnen med framtassarna själv, utan att jag håller i pinnen. Det blir nog svårare, eftersom hon inte är konstruerad för att sitta still överhuvudtaget. Hä hä.

      • 18 december, 2011 13:10

        Nu fick vi något att bita i! På freestylelägret med Frida Binette i somras fick vi tips om att lära krama nallar och sånt, men det föll aldrig riktigt på plats i våra sommarheta hjärnor!

  2. 17 december, 2011 17:54

    Den här filmen kunde jag se! 🙂 Ni är otroligt duktiga!

    • 17 december, 2011 17:57

      Tack 🙂
      Fick du mailet med den andra filmen?

      (Och det är lite dumt när man lägger på musik, man ser inte om låten är skyddad eller inte och i så fall i vilka länder. Första filmen med musik som jag lade ut fick jag ett mail om att man inte kunde lyssna på musiken i… Holland? eller nåt. Men annars ser jag inte sånt, tyvärr. Men säg till om det händer igen, så löser vi det ändå 🙂 )

  3. 17 december, 2011 22:35

    Var får du alla idéer ifrån?Avundsjuk! Plankar nog en del från dig för nu måste jag få igång hjärnkontoret på både hund och mig och dessutom passivitetsträna samtidigt!

  4. 18 december, 2011 12:44

    Haha, vilken underbar film! Tänk att man kan göra så mycket med en vanlig pinne! och som alltid imponeras jag av hur duktiga dina fyrbeningar är 😀

    • 18 december, 2011 13:03

      Tack 🙂 Ska genast vidarebefodra berömmet till fyrbeningarna 🙂

  5. 18 december, 2011 13:46

    Utmärkt inspiration till små kort träningspass på lunchen när vi är på jobbet. Tack för det!
    Söta och duktiga hundar har du! God Jul på er!

  6. 18 december, 2011 16:31

    Sv: Hej! Tack så mycket, önskar er också en riktigt god jul och ett jätte trevligt nyår! Hoppas ni får det toppen!
    Skulle vara jätte roligt att träffas nästa år, det hoppas jag med att vi gör 🙂

Kommentera

