Skip to content

Härm-apor?

14 december, 2011

När jag tränar med humlespunkarna ute på glasaltanen, så undrar jag ibland hur mycket de kikar på varann under tiden den andra tränar. Och om de ibland – ibland – förstår lättare när de ser den andre göra ”tricket” först.

Ni som har två hundar (eller fler), har ni märkt av något sånt någon gång? Att de verkar härma varann?

Att Spunkvalpen tar efter Humlehunden har jag märkt av tidigare. Till exempel har hon lärt sig ”skall” på kommando av Humlehunden, och även ”buga”. Fast det kan ju vara en tillfällighet.

Men när jag började träna ”stå på händer” häromdagen, så märkte jag att Humlehunden tar efter Spunkvalpen också. Jo, det tror jag.

För det här tricket att ”stå på händer”, som jag filmat träningen av, har jag försökt lära Humlehunden vid flera tillfällen tidigare. Och det har bara inte gått. Så fort jag höjt plankan, som hon ska backa upp på, så har hon inte kopplat vad jag menat.

(Jag börjar med en planka på golvet som hunden ska backa upp och sätta bakfötterna på, sen vinklar jag gradvis plankan mer och mer. Till slut är tanken att de ska kunna sätta baktassarna mot en vägg t ex och ”stå på händer”. Kanske Spunkvalpen kan lära sig att göra det fristående till och med. I framtiden. När hon fått koll på vart hennes kropp börjar och vart den slutar.)

Så – i måndags så provade jag att träna ”stå på händer” med Spunkvalpen, aka The Sprattel, och det gick plättlätt. Hon kopplade det direkt. Även när jag höjde plankan.

Och efter jag tränat några vändor med Spunkvalpen, och höjt plankan så pass att den lutade mot soffkanten, så tänkte jag att Humlehunden, som legat på soffan och tittat på, kunde ju få prova också. Även om det inte gått tidigare. Och till min stora förvåning så gjorde hon precis som Spunkvalpen gjort. Upp med bakfötterna, tjoff bara. Ibland lite ”framifrån” men några klockrena backningar upp också.

Vad häftigt, faktiskt.

Så nu återstår väl att se vad Humlehunden säger när jag lär Spunkvalpen att ”rulla runt” på golvet eller gräsmattan. För det är ett trick som Humlehunden, aka Prinsessan på ärten, absolut inte nedlåtit sig till att göra tidigare.

Och här är andra träningspasset där jag vinklar plankan mer och mer, för att förhoppningsvis till slut få ett ”stå på händer” mot en vägg:

12 kommentarer leave one →
  1. 14 december, 2011 15:03

    Hur bra som helst! Och visst kan hundar lära av varandra. Observationsinlärning heter det. 🙂 Våra hundar tar efter MYCKET av varandra, även i den organiserade träningen. Det svåra för oss är att vi inte kan påverka det så mycket. 🙂

  2. 14 december, 2011 15:11

    Wow! Så coolt! Ska bli spännande att få se fortsättningen med. Känne att jag också vill göra film. Det är ju superkul att titta på. 🙂

  3. 14 december, 2011 16:14

    Härligt glada hundar! 🙂
    Och man ska inte underskatta observationsinlärningen… speciellt inte med ett gäng mer eller mindre galna Bergers… Hmmmm…

  4. 14 december, 2011 17:52

    Att de kan ta efter varandras olater, som också är en slags observationsinlärning, visste jag (ha ha) men det var kul att se att de faktiskt kan påverka varann positivt i träningen, så pass att det märks 🙂

  5. 14 december, 2011 18:34

    Attans vilken kul övning! Jag har aldrig uppmuntrats att klättra på väggarna, men kanske det kan bli ändrig på det nu!

  6. Anna-Lena permalink
    14 december, 2011 21:53

    ja så svårt va det!!! Snart tror jag hicka kommer att gå på frambenen;) Ja HÄRMA kan dom. Jag har fått en BC som skäller uppfordrande som Kella gör ;o)

    • 14 december, 2011 21:57

      Ha ha, det var från dej jag fick tanken om att träna in det 😉 Aksa såg så häftig ut när hon stod på händer mot ditt ben 🙂

      Och jo, skällandet har jag en ypperlig kombination av här hemma. Humlehunden larmar, dvs skäller två-tre gånger och tystnar. Och på de få skallen hinner Spunkvalpen vakna, och tokskäller som den vakthund hon är sedan ungefär hundrasjuttio skall innan jag hinner säga till henne att det räcker. Najs 🙂

  7. 15 december, 2011 05:37

    Oh vad duktiga 🙂 jag ska kanske prova det här oxå nu när hon växt färdigt!

  8. 15 december, 2011 16:49

    Jo visst härmar de varandra på gott och ont =)

  9. 16 december, 2011 16:42

    Hej! Ville bara tipsa om att det är slitsamt för icke-färdigvuxna hundar med den övningen! Det sliter oerhört på armbågarna… Kram

    • 16 december, 2011 19:23

      Hej Sophialia!
      Hon är drygt nio månader och jag tror absolut att hon fixar två-tre korta träningspass med rumpan upp i luften. Vi unghunds-anpassar all träning här hemma.

      • 16 december, 2011 23:22

        Okej! Hade för mig att hon var yngre… Men du har ju givetvis bättre koll än mig. 🙂 Kram

Kommentera

