Skip to content

…med jättemånga fnittriga små humlor i fötterna.

11 december, 2011

Medelst ishacka befriade jag bilrutorna från is i morse, stoppade in Spunkvalpen i bilburen, och styrde kosan mot Öland för lite rolig agilityträning med härliga A-L.

Och om det var vintrigt hemma, så var det synnerligen ovintrigt på Öland. Solen sken bakom molnen och gräsmattan var alldeles grön och allt var så ljuvligt.

Vi byggde upp en bana som verkade riktigt rolig, där Spunkvalpen och jag provade vissa delar. (Än så länge så springer vi ju inte hela banor, bara mindre kombinationer.)

Vi passade även på att träna på en annan gunga än den vi har hemma, och balansbommen.

Och det var väldigt nyttigt för Spunkvalpen att träna ihop med två andra hundar. När vi tränar ihop med flera hundar så säger hon direkt ingenting, men om vi tränar med en eller två hundar till så tar hon på sig ansvaret att hålla koll på dem åt mig, och hon ser ut som att det är en nervös uppgift. Helt onödigt, säger jag till henne att det är. Men ibland tror jag hon flärper ner öronvippen med mening, så hon inte ska höra vad jag säger.

Bra funderings-noterings-saker vi tog med oss i bagaget hem:

Träna tasstarget på balansbommen.
Och här ska vi träna in ett ”rent” tasstarget med bara framtassar (inte hela kroppen, hä hä) och i full fart. Tjoff bara. Jag tror det kommer bli så strålande bra så. För full fart är liksom Spunkvalpen i ett nötskal.
Och kanske, kanske att vi kan låta den här lösningen vara den rätta. Även till A-hindret så småningom. För nu har vi provat några varianter, kontaktfält är ta mig tusan en vetenskap högre än Eiffeltornet och bredare än Atlanten. Det ska ju kännas naturligt också, menar jag. Och det hoppas jag tasstargeten blir.

Gungan är supertoppenstrålandebra.
Så den ska vi inte träna mer, bara underhålla. Och underhållning är också Spunkvalpens starka sida, jag skrattar och känner mig underhållen nästan jämt när vi umgås. Så det kommer förhoppningsvis bli plättlätt.

Springa förbi hinder.
En rolig staketövning provade vi på, där vi tränade på att springa förbi hinder. För låta bli att ta hinder är inte Spunkvalpens starka sida.
Och så ska vi göra det svårare framöver och ställa en balansbom i vägen, och låta bli att ta den, till exempel. Eller en tunnel. För Spunkvalpen tycker det är obegripligt och dumt att ställa hinder i vägen som man inte ska ta. Sånt viktigt måste jag förklara för henne, att allt hon ser är inte hinder som ska tas.
Fast det blir konstigt om vi måste träna jättemycket på det. Det slutar kanske med att vi promenerar hela banor utan att ta ett enda hinder. Så vi hoppas, båda två, att vi bara behöver träna detta en jättekort stund.

Plockhand.
Det där med plockhand vet hon inte alls vad det betyder. Uppenbarligen är jag en rätt så otydlig pedagog. Eller så har jag ett viskigt kroppsspråk. Eller så har vi tränat det på tok för lite. Troligtvis en kombination av de tre.
Men det ska bli andra bullar, med den där plockhanden nu. Tänkte jag. Och på tal om bullar:

A-L gör mycket mumsiga muffins.
Sånt är viktigt att veta också. För mumsighetsgraden på de muffinsarna var hög.

.

Och jag är så barnsligt glad och stolt över min prilliga Spunkvalp. Vilken otroligt rolig träningskompis hon är. Må jag förvalta denna orkan till knäppgök på rätt sätt.

Ibland springer hon som skjuten ur en kanon, och ibland vimsar hon runt som om hon har jättemånga fnittriga små humlor i fötterna. Ungefär så. Och alltid med ett leende.

Och hon vill och hon försöker och hon ger inte upp i första taget. Min goa knäppgök.

Vilken makalös tur jag hade, som fick hem denna Spunkvalp till mig. En riktig Turgumma, skulle man kunna kalla mig för.

Jo, det skulle man kunna, faktiskt.
En Turgumma med en älskad knäppgök till Spunkvalp. Jag tror så.

5 kommentarer leave one →
  1. Anna-Lena permalink
    12 december, 2011 07:13

    Det var toppenkul att ni kom!! Och JA du har en superduperhund att förvalta väl;) Ni kan gå på en agility fortsättningskurs på en gång tycker jag:))

    • 12 december, 2011 11:38

      Toppenkul att vi fick komma, och kul att du också tycker hon verkar superduper (jag är ju inte lite kär i henne och kanske inte är helt objektiv, ha ha) 🙂

      Och tack för alla dina små tips här och var, mycket matnyttigt fick jag med mig hem 🙂

      Och jag vill också gå agilityfortsättningen med en gång, men vi får vänta tills hon är ett år. Låånga tre månader kvar 🙂
      Men jag är så kurs-sugen så det spritter i fötterna…

  2. Anja permalink
    13 december, 2011 15:32

    Rooligt! A-L kan baka fler muffins å så kommer ni hit alla, så tränar vi tillsammans!! (Och fikar) Q vill åxå ha träningskompisar;) PS. Underbar badfilm!

    • 13 december, 2011 16:42

      En alldeles superbra idé, muffins och träningssällskap, jag och The Spunk kommer med en gång 😀

  3. 14 december, 2011 14:55

    Hahahahaha! En tyyyyypisk superstördroligknäpp berger! Man skulle aldrig kunna ta miste om vilken ras det är efter den filmen! 😀 😀 😀

Kommentera

