Skip to content

…och Humlehundar är inte kända för att vara storgapade, men det glömmer hon bort.

8 december, 2011

Jomen nu gjorde jag det igen. Filmade och sen klippte ihop alla snuttar till en enda lång radda och Spunkvalpens huvud är med nästan hela tiden.

Det är inte utan att man blir lite imponerad av sig själv (fast jag är väldigt lättimponerad, bör tilläggas).

Och bara för att jag känner mig lite glad över att jag kommit igång att filma äntligen, för det är riktigt roligt att se hur det ser ut från ett annat håll och detaljer jag missar och spara och jämföra träningspass och minnas och ni vet allt sånt där sentimentalt jitter, bara för det så firade jag med att lägga till lite musik till filmsnuttarna istället för på-riktigt-ljudet. Så ni ska slippa höra små sockersöta ”bra rätt!” och ”duktig tjej!”, eller vilt tjoande ”ahh vad du kan!”, ”jaah!” och ”braaah!”. För det är inte klokt vad man låter knäpp när man blir lite supertoppenglad, ha ha.

Nåväl. I morse tränade vi lite balansroligheter och så fick Spunkvalpen prova på att lägga saker i en låda för första gången. Vi har klickat ”nos i låda” och det har funkat bra, men när vi lade ihop ”ta pinnen” och ”nos i låda” så blev det väldigt vimsigt och hon lade både pinnen och halva sig själv i lådan. Men för att vara första träningspasset med att lägga faktiska saker i lådan, är jag ohyggligt stolt. Såklart.

Och nä, jag har inte speedat upp hastigheten på filmen under ”pinne i låda-passet”, hon är precis så fladdrigt toksnabb. Min goa sprattliga Spunkvalp.

Humlehunden har full koll på att plocka saker på marken och stoppa i låda, så hon fick visa Spunkvalpen först hur det är tänkt att se ut. Humlehunden är en riktig klippa på att ”städa”. Förutom att hon ibland glömmer att hon har ett väldigt litet gap, eftersom hon är en Humlehund och de är inte kända för att vara storgapade, och i glömskan så försöker hon ta två saker samtidigt. Och det går inte, fastän hon envist försöker.

Humlehunden kan skilja på ”pinne”, ”ben”, ”boll” och ”strumpa”, vilket är lite tuffing-trickigt tycker jag. Att kunna be henne hämta just ”bollen” och lägga i lådan. Och när vi städar här hemma så springer Humlehunden runt och samlar ihop alla spridda tuggben överallt och lägger dem i humlespunkarnas tuggbens-låda. Förträffligt hjälpsamt. Min goa kloka Humlehund.

Nåväl igen. Dagens ihopklippta frukostpass i Villa HumleSpunk:

7 kommentarer leave one →
  1. 8 december, 2011 19:46

    Åh, vad kul att se!! Jag blir riktigt inspirerad! Har många gånger tänkt filma Tassa i träningen, men hon är ju så himla fladdrig, yvig, ivrig, knasig, snabb och galen! (Exakt som spunkvalpen!) Jag har uppriktigt svårt att hålla isär vad jag ska belöna, så det slutar oftast med att jag klickat fel tusen gånger och hon yrar på ännu värre…:O

    • 8 december, 2011 22:43

      Ha ha, nä jag kör inget ”finlir” än så länge ( t ex som Humlehundens ”slicka sig om nosen” ) eftersom det är svårt att pricka rätt med klickern när det går i hundranittio.

      Men det är just det jag gillar med Spunkvalpen, hon är så überglad och virvlig och underbart rolig att träna tillsammans med. Att göra något halvhjärtat är inte hennes grej, jag är störtkär i min tokvalp 😀

      Skulle vara kul att se Tassa på film, kan tänka mig att de är lite lika 🙂

  2. toktassarna permalink
    9 december, 2011 08:09

    Mitt bästa tips när det gäller städning är att belöna I lådan 🙂

    • 9 december, 2011 09:11

      När vi tränade ”nos-i-låda” så belönade jag i lådan 🙂
      Det känns som om hon förstått konceptet, annars går jag tillbaka till nos-träning och låd-belöning igen 🙂

  3. 9 december, 2011 16:23

    Kul att få se din träning, jag blir inspirerad… Ska nog prova det där med att städa.. för Drömma river ju ur allt ur sin leksakslåda!

  4. 14 december, 2011 15:01

    Fy fan vad härlig bild! Ni är ju genier!!

    Vi måste träffas snart och göra en gemensam trixfilm (eller många?)!

    Du hade inte facebook – var det så??

    • 14 december, 2011 15:14

      Ho ho, genier vet jag inte, men kul har vi 🙂

      Ska framföra berömmet till humlespunkarna, tack så mycket 😀

      Och nä, ingen facebook här inte 😉

Kommentera

