Skip to content

Så vandrade jag vidare på den finurligt böjda skogsvägen

30 november, 2011

Skogarna här kring Nya Huset har mycket tillfredsställande vilsenhets-faktor och gott om skogsvägar och viltstigar som man tror är promenadstigar, som man kan gå in på för att sedermera gå tokvilse på.

Och eftersom vilsenhets-faktorn är så pass hög, behöver vi ibland tjuvkika på kartan innan vi går hemifrån, för att vara säkra på vilken del av världen vi ska besöka idag och hur vi ska ta oss hem igen efter att ha besökt världen.

Och idag bestämde vi oss för att leta stigar vid en sällsynt klurigt böjd väg. På kartan ser skogsvägen jättefinurligt böjd ut, och det kunde ju vara roligt att gå där och se om den kändes böjd i verkligheten. Och roligheter tycker Spunkvalpen om, och Humlehunden tycker om skogsvägar som inte är snåriga, och jag tycker om både Spunkvalpen och Humlehunden, så det passade ju perfekt med just den vägen.

Först promenerade vi raksträckan i början på vägen.

Känner ni hur rakt det känns? sa jag till humlespunkarna när vi rakhetspromenerade, fast de sicksackade hit och dit och härsan och tvärsan över vägen och in i skogen och tillbaka över vägen och in i skogen på andra sidan, och kände nog inte riktigt av rakheten på samma sätt som jag.

Och när rakheten tog slut så började böjheten.

Känner ni hur böjt det känns nu då? sa jag till humlespunkarna, fast de sicksackade fortfarande och låtsades inte om att vägen böjdes väldigt spännande.

Jag undrar om väg-böjigheten är en avbild av en Sovjet-skära eller en Sjörövar-Kapten-Krok? frågade jag humlespunkarna, och då tittade de upp för att se om frågan var en uppmaning till något som kunde tänkas belönas med en godbit. Och då höjde jag lite på ögonbrynen, som för att poängtera att jag ställt en fråga som behövdes svaras på. Men då bestämde de på egen hand att min fråga inte var en riktig fråga utan retorisk, och så började de sicksacka runt i skogen igen eftersom svar på retoriska frågor inte behövs och därför inte belönas med godbitar.

Om jag nu inte frågar ”Eller hur?”, för då är det en oretorisk fråga som de ska svara med ett skall på. Och det får man godbit för.

Jag tror att det absolut är en avbild av en Sjörövar-Kapten-Krok, svarade jag mig själv. För skogsvägen känns inte så kommunistisk. Mer Sjörövar-krokig, om jag ska känna efter riktigt ordentligt.

Och så tittade jag efter Sjörövar-spår för att bekräfta min känsla, jättemycket gjorde jag det. Och kan man tänka sig att jag hittade en liten planka. En vacker och sjörövaraktig planka med en rostig spik i.

Japp, Sjörövar-Kapten-Krok är det som gäller, för här hittade jag vrakgods från ett sjörövarskepp, sa jag högt och nöjt.

Och så kände jag mig så nöjd över mitt vrakgods-fynd och att jag gissat rätt på Sjörövaraktigheten på böjen på skogsvägen alldeles utan hjälp från humlespunkarna, som för tillfället kändes väldigt ohjälpsamma. Mer sicksackiga.

Så vandrade jag vidare på den finurligt böjda skogsvägen med Spunkvalpen och Humlehunden skuttigt sicksackandes härsan och tvärsan över vägen, och jag lät bli att fundera över varför det fanns sjörövar-vrakgods mitt ute i skogen, och om det inte var historiskt vrakgods från ett sjörövarskepp, utan kanske en helt vanlig planka.

Det lät jag bli att fundera över, under tiden jag nynnade på Sjörövar-Fabbe och skrockade lite sjörövaraktigt åt Humlehunden och Spunkvalpen och försökte bestämma vilken av dem jag skulle sätta på axeln som en liten papegoja, om det nu skulle behövas.

2 kommentarer leave one →
  1. Anna-Lena permalink
    30 november, 2011 19:23

    Vilka mysiga promenader ni har!! Här är det svårt att gå vilse vill jag lova:) Kanske ska vara målet för den Bergerpromenad jag ska fixa;)

    • 30 november, 2011 21:32

      Kanske du kan låta bli med det på just berger-promenaden…?
      Ha ha 😉

Kommentera

