Skip to content

How to snickra: Säcken / Platta tunneln

29 november, 2011

Precis som när man ska snickra hopphinder, så är det bra att ha några brädor över när man ska snickra ihop en säck. Eller platta tunneln som den också kallas för.

Som ni ser går funktion fortfarande före form, och det ska gärna gå snabbt att snickra ihop vadhelst man än snickrar.

Först snickrade jag ihop en trälåda, fast utan botten såklart, med en tiokronors dörrmatta från ÖB på ena kanten av insidan, som då fick bli den botten som inte fanns. Sen klippte jag till en gammal presenning och spikade fast i lådan med extra träpinnar för att den skulle sitta stadigt, som ni ser på bilden. Lite som en Stålmannen-mantel kan man säga, om nu den bottenlösa trälådan varit en superhjälte.

Snabbt och plättlätt, vilket uppskattas av oss alla. För ju mindre tid till snickerier och hammarsvingar, desto mer tid till agilitylekning. Och agilitylekning gillar vi.

Spunkvalpen visar att man kan leka tittut med säcken också.

————————–

Uppdatering 2012-09-13

————————–

Och här ser ni den större varianten, som är ihopsnickrad av fyra mdf-skivor med måtten 60*60*90 cm. En stuvbits-matta limmad i botten, vaddering kring ingången, och så släpet på det. Förfnittrat funktionellt, kan man säga.

8 kommentarer leave one →
  1. 29 november, 2011 10:13

    Vad händigt! Kanske något som man skulle kunna våga försöka sig på att göra. Fast senast jag försökte snickra ihop något,, en träkoja för massa år sedan med en kompis slutade det med att vi föll igenom taket, hm.

    Ser ju inte sååå invecklat ut ändå!

    • 29 november, 2011 10:24

      Det var synnerligen plättlätt att snickra ihop den här, så det tror jag apselut att du fixar 🙂
      (Presenningen ligger omlott, med själva ”omlotten” i botten, så slipper man limma/tejpa ihop den.)

  2. 29 november, 2011 11:57

    Gud vad du är redig då 🙂

  3. 29 november, 2011 19:00

    Åh, det där ska jag testa! 😀

    • 29 november, 2011 20:17

      Ja gör det, vad kul i så fall 🙂
      (Kommer mer ”How to snickra” framöver… ha ha)

  4. 30 november, 2011 14:01

    Händigt och fyndigt!

    Själva tränar vi på ”stanna”, ”titta” (på matte), ”kom” … På hundträningen i förmiddags konstaterade min tyska hundtränare att jag nog har en ganska traumatiserad hund. Idag blev han helt autistisk när det blev för mycket. Han stängde helt enkelt ner. Godnatt liksom. Ibland (väldigt, väldigt sällan) känner jag att det skulle vara kul med en ung, ”normal” hund, som inte är så komplicerad att arbeta med. Men jag älskar min tokiga och knepiga hund i alla fall. 🙂

    • 30 november, 2011 15:07

      Humlehunden kunde göra så förra hösten, när hon inte var så pigg. Ridå och godnatt, och så stod man där och funderade över vad som hände. (Fast nu känns hon pigg och på igen.)

      Och du vet ju att jag tycker du skulle skaffa dej en hund till 😉

Kommentera

