Skip to content

How to snickra: Hopphinder, enkel variant

28 november, 2011

Om man har en massa brädpinnar över, så kan man såga till dem lite random och skruva ihop dem lite här och lite där, gärna i ändarna nertill men inte upptill, och har man tur så kan man råkat bygga sig lite egna agility-hopphinder.

Och med ”tur” så menar jag att det är turligt att råka bygga egna hopphinder, och ekonomiskt också för den delen, om man gillar agility. (Varför man nu inte skulle gilla agility, tokiga tanke.)

På den tiden jag snickrade ihop de här hopphindrena var jag fortfarande aktiv hästmänniska och hade de hopphinder vi byggt till hästarna som förlaga. Och rent hanteringsmässigt kan jag säga att bygga agilityhinder till en smallhund var väldigt mycket lättare än att bygga hopphinder till storhästar.

Nåväl. Såhär ser det ut. Funktion före form, som jag brukar säga när jag snickrar.

Och eftersom konstruktionen är så enkel, till och med simpel skulle man kunna säga om man vill, så tar det inte många minuter innan det är färdigt. Och tar det inte många minuter kan man lika gärna snickra ihop ett gäng, när man ändå håller på.

Här nedan ser man foten på hindret. Fyra träbitar som man skruvar fast på stolpen som en liten blomma. Om man inte tycker det blir tillräckligt stadigt gör man träbitarna lite längre. Och om man skruvar fast träbitarna med bara en skruv i stolpen så kan man justera vinkeln på dem alltefter underlaget. (Just nu har jag en platt gräsmatta att ställa hindrena på, men så har det inte alltid varit.)

Och så skruvar man fast valfritt antal pytteklossar på stolpen, att lägga hinderbommen på. Jag har bara en kloss och en höjd på hindrena just nu, en låg sådan, eftersom varken Spunkvalpen eller  Humlehunden ska hoppa särskilt högt.

Framför allt inte Humlehunden. Och speciellt inte Spunkvalpen heller.

Och – Viktigt med en kloss på insidan av stolpen, så hindret lätt kan rivas från båda håll.

Här ser man ett av de allra första hinder jag snickrade ihop. Som synes väldigt hästhopphinderinspirerat.

Spunkvalpen, som än så länge bara provar på ett hopp ibland, visar hur man ska använda alla ihopskruvade pinnar på rätt sätt:

5 kommentarer leave one →
  1. 28 november, 2011 15:26

    Åh, det där såg kul ut 😀

    Och visst ÄR det lätt att glömma viktiga saker.. Nu har jag ju lite tur ändå. Bara Wahidah förstår att det inte händer något roligt så kan jag med lätthet gå iväg och vara borta närmare en timme. Bara sådär. Men om hon hoppas på att det ska hända något kul, ja då går det inte alls att lämna henne… Så man måste påminna henne om att man kan ha tråkigt en liten stund vaaarje dag… Men när jag väl tränat duktigt, då har det gått från ”inte gå att lämna när jag hämtar ett glas vatten utan ett voff” till att hon är lugn i 1 timme på typ.. en vecka. Det är bara det där att man ska komma ihåg att träna… Inte det lättaste när man är arbetslös och går hemma hela dagarna.

  2. 3 maj, 2013 18:11

    Älskar agility och ska absolut testa detta. Vilken fin hund förresten! Vilken ras är det? Är VÄLDIGT hundintresserad(typ så intresserad att jag kan namnet på alla Sveriges hundraser om jag ser demXD)

Trackbacks

  1. How to snickra: Hopphinder, större variant « HumleSpunk

Kommentera

