Skip to content

Multifunktionell och tuff.

21 november, 2011

Hon är så ofantligt multifunktionell, min goa Spunkvalp. Idag blev jag påmind om det igen.

För på kvällsrundan, som vi numera går inne i byn där det finns gatlysen (så storstadslyxigt), så tänkte jag gena hem över fotbollsplanen. Och som den lantolla jag är så tänkte jag inte på att hela det området är alldeles knallsvart och jag numera aldrig har min lantliga pannlampa med mig. Man vänjer sig vid storstadslivet (haha) ganska snabbt.

Och när jag gått några meter för långt rätt in i mörkret, och letat över hela huvudet på mig själv efter pannlampan som inte fanns, så blev det jättesvart. Och jag hade ingen pannlampa. Eller ficklampa. Eller ingenting.

Jag såg helt enkelt inte ett smack.

(Ni kan själva se hur svart det var på bilden här intill, för jag tog med mig kameran på promenaden för en gångs skull.)

Men då tog Spunkvalpen kommandot och guidade mig in i mörkret som den mest professionella blindhund man kan tänka sig. Som ett proffs, menar jag. För det var ingen lätt bana vi skulle ta oss igenom, och jag var ju alldeles blind i mörkret.

Som den tuffing hon är, som inte räds lite mörker, så ledde hon mig över gräsmattan, mellan träden, över träbron, vidare på den lilla, lilla smala stigen, mellan träden igen (här tror jag hon tog en mikropaus och doftade på en stolpe faktiskt, men det kan ju hända även den bästa blindhund tror jag), sedan in till vänster om fotbollsmålet och vidare tvärs över hela fotbollsplanen. Och när vi kommit över planen så var det inte långt kvar till nästa bro och nya gatlysen.

Snacka om att jag har en multifunktionell Spunkvalp. Nu även blindhund, då.

(Att hon glömde informera mig om att hon smet under staketet runt fotbollsplanen på slutet, så jag fick stolpen rätt i höften och höll på att slå ihjäl mig, sånt väljer jag att inte låtsas om. För jag tror inte hon gjorde det med mening.)

No comments yet

Kommentera

