Skip to content

Inte, tycker vi. Om snö.

18 november, 2011

Jag som inte gillar snö hittade en riktigt härlig artikel på nätet idag. Och eftersom allt som finns på internet är jättesant, så blev jag glad som en fnittrig barkbåt med flyt.

För såna här vinterprognoser tycker vi om:

Glöm snön.

Tidigare i höst läste jag prognoser som spådde en snörik vinter, och att snörika och kalla vintrar brukar hänga ihop ”tre och tre”. Och efter två snörika vintrar så skulle det bli en tredje, absolut.

Då suckade vi lite, Humlehunden och jag. Jättehögt suckade vi, och avslöjade vad vi egentligen tycker om snö.

Inte, tycker vi. Om snö.

För är det åtta meter snö, som det varit två vintrar nu, så kan man inte träna agility om man inte har tillgång till ridhus eller någon flygplanshangar. Och framför allt flygplanshangarer är det lite fattigt med i de här krokarna där jag bor.

Och det blir lite tråkigt att lägga spår när man pulsar genom djup snö. Spåret blir liksom lite… uppenbart då.

Och är det åtta meter snö, så blir skogspromenaderna väldigt tungpromenerade. När snön passerat naveldjup så tar det lite tid att ta sig fram. Och Humlehunden, som bara är sisådär 25 cm över havet, drunkar i all snö och vägrar gå ut om man inte skottat.

Däremot tror jag Spunkvalpen skulle plumsa runt med glädje och gräva gångar och tunnlar och göra snöänglar och klättra upp överst på snöhögarna och gala som en tupp. Om jag får gissa.

Och nu när hon inte verkar få poil long-päls så hoppas jag på minimalt med snöbollar i pälsen. För snöbollar i pälsen är lite bökigt, vad gäller rörligheten.

Humlehunden vet precis vad jag pratar om, för hon är en snömagnet utan dess like, och efter någon minut i snön rullar hon fram alldeles inpackad. Som en enda stor snöboll. Därför brukar jag dra på henne en overall när vi är ute i snöstormar och sånt, men det tycker hon verkligen inte om. Så det blir lite moment 22 – utan overall blir hon snöinpackad och orörlig, med overall står hon alldeles still och vägrar gå för overall är mesigt.

Spunkvalpen tror jag inte hade brytt sig om en overall hit eller några eventuella snöbollar i pälsen dit, så länge inte snöbollarna blir för kompakta och hon får flaxa runt som hon vill. Om jag får gissa.

Men nu är ju vinterprognosen ”Glöm snön”. Så förhoppningsvis kommer vi inte behöva fundera kring overaller och snöplumsningar alls. Och kan tokpromenera i skogarna och träna agilityroligheter ute hela vintern.

Fast det låter otroligt. Och för bra för att vara sant. Så troligtvis är det väl det.

6 kommentarer leave one →
  1. 18 november, 2011 09:21

    För min del får det gärna vara snö under juldagarna, sedan kan det hålla sig borta. Men det låter också alldeles för otroligt. Så så bra blir det nog aldrig…

    • 18 november, 2011 15:49

      Precis, lite flingigt med snö på julafton, sen räcker det för mig 🙂

  2. 18 november, 2011 15:20

    Men näe, nu blir Wahidah besviken! (och jag med, faktiskt) Wahidah tokälskar ju att hoppa runt i snö, och jaga alla snöbollar som bildas när man drar upp tassarna, och springa där det är jättedjup snö, och hoppa lite till, och klättra i snödrivor… Fast det är klart. En snöfattig vinter gör att tanten blir väldigt glad. Humlehunden och Zala kan få sova framför en brasa ihop så kan Spunkvalpen och Wahidah få sprattla ut i snön och springa tills energin helt är slut eller solen går ner för mycket 🙂

    • 18 november, 2011 15:48

      Haha, både Humlehunden och Spunkvalpen skulle älska det upplägget 🙂

  3. Maria Segedi permalink
    18 november, 2011 16:53

    Nä snö ska det vara! Så hundarna hoppar och busarsig helt slut och får massor av muskler. Det är ljust och vackert ute och barnen leker ute trots att det är vinter! Och så blir det så RENT inne =) Var läste du denna trista prognos?

    • 18 november, 2011 16:58

      Fast om man har en huttrig Humlehund så blir det inte så mycket hopp och bus. Bara hutter och bittra blickar…
      Det blir väl annorlunda när Spunkvalpen får uppleva lite flingor 🙂

      Hittade artikeln i den väldigt seriösa tidskriften Aftonbladet, klicka på länken i texten så kan du läsa hela alltihopet 🙂

Kommentera

