Skip to content

Glasklart alltså. På ett ungefär.

15 november, 2011

Häromdagen bestämde jag mig faktiskt för att smygbörja träna lite slalom. Fast utan slalomrörelsen, för hon är ju bara åtta månader och inte färdig i kroppen för slalomrörelser. Men springa lite rakt fram mellan pinnar, det tänkte jag att hon skulle göra.

Som ni ser på Eminent Agilitybild här till höger, ritad i mitt fina agilityritprogram Paint, så har jag en utförlig och detaljerad och glasklar bild av hur slalomträningen ska genomföras.

En blandning av 2×2 och allémetoden, så tänkte jag. Och såhär långt har vi kommit.

Blå pil är ju där hon ska springa. Rakt fram. Gärna med lite fart och fläkt och sprallighet, vilket brukar vara Spunkvalpens förstaval när vi tränar agility.

Svarta prickar är där pinnarna står just nu.

Mörkgrå prickar är där pinnarna kommer stå i framtiden. Om fyra månader ungefär. Först fler pinnar i ”allén” och sen flytta ihop dem till en rad.

De ljust grå prickarna längst till höger är där pinnarna stod från början, nästan, fast de stod ihop först och alldeles stilla, innan jag började flytta runt dem och sen stod de som en fyrkant en stund, fast inte nu längre.

Och de röda prickarna är pinnarnas väg mot färdigt slalom. Som en liten vägbeskrivning, plopp plopp.

Och sen tänkte jag lägga på fler och fler prickar och pilar pinnar så jag till slut har tolv pinnar, fast det ska jag göra innan jag flyttar ihop pinnarna så de tolv pinnarna står som en allé och inte som på en kam.

Och sen ska jag skicka henne från alla möjliga håll, och hon ska hitta rätt ingång och tokskutta och fnittra och tycka slalom är roligast i hela världen. Förhoppningsvis.

Glasklart, alltså. På ett ungefär.

Spunkvalpen förstår precis vad jag menar, i alla fall. Och det är ju bra.

Den enda nackdelen jag upptäckt än så länge, är min barnsligt dåliga kastarm. Och den ger sig tillkänna pinsamt mycket när jag ska sikta och kasta leksak framåt i slalomet när Spunkvalpen gör rätt. Efter träningspasset igår, där jag kastade upp leksaken i eken och Spunkvalpen stod förbryllad och tittade på den och tittade på mig och undrade hur jag tänkte där, bestämde jag mig för att inte sikta alls. Bara kasta. Hej och hå. Den hamnar ändå lite där den vill.

För att inte tala om min pinsamt förskräckliga kast-timing. Jag vill ju kasta belöningen precis innan hon passerar sista pinnen, så hon inte hinner vända sig om och undra vart den är utan har full fokus rakt fram. Men jag får inte kasta den för tidigt innan hon har passerat sista pinnen, för då tjuvsneddar hon och tar inte ”slalomet” som hon ska, vilket är fel och då ska hon ju inte få belöning. Och har jag då redan kastat belöningen så hinner hon ta den och så tror hon att hon gjorde rätt.

Så om jag bara kan sköta mig och inte klanta till det så förtaffligt, så kommer det här gå jättebra. För Spunkvalpen sköter sig strålande, allt är roligt och leksaker som viner kring öronen när man gör rätt var nog århundradets roligaste upptäckt. Det är bara det här med hennes mattes kast-förtafflighet som gör att det… tar lite tid ibland.

Som vanligt, alltså.

4 kommentarer leave one →
  1. 15 november, 2011 19:50

    Jag älskar dina agilityritningar! Får enorm lust att spara ner alla bilderna i datorn, ta med till klubben och träna på samma saker med fröken Wahidah. Åh. Jag vill, vill, vill! Det är ingen(!) som tävlat agility med saluki i Sverige och W tycker ju att det här med agility är kul, kul, jättekul! Åh.. det kliar i hela mig av rastlöshet nu!

    • 15 november, 2011 21:36

      Vad kul att kunna ”smitta” någon annan med lite agilitynörderi, sådär kan jag sitta också om jag hittar något superintressant kombination eller bana och man bara blir såå sugen, vill med en gång… 🙂
      Och det skulle ju vara tokhäftigt att tävla agility med en saluki! Kör hårt vettja! *hejar*

  2. 17 november, 2011 14:44

    Vilken konstnär du är 😉

Trackbacks

  1. Agilityfilm! « Salukitrix

Kommentera

