Skip to content

…och så fnittrade hon lite för domaren petade nog väldigt killigt.

13 november, 2011

Jomenvisst hade vi kul på utställningen i lördags, Spunkvalpen och jag. Fastän vi inte är speciellt mycket för pynt och piff, utan mer inne på att sprätta löv och plumsa i gölar och leriga pölar.

Men jag hade i alla fall pyntat Spunkvalpen så pass att jag tagit bort tovan bakom hennes högeröra, så den inte skulle misstas för att vara en räv (hon är ändå inte särskilt slug, men jag tror inte rävar är tillåtna på hundutställningar), och även tagit bort tovan hon gömt i armhålan.

Fast armhåle-tovan var jättsvår att få bort för hon är så killig i armhålan, och det är jag med så jag förstod verkligen att hon sprattlade och fnissade. Och inte hjäpte det att jag sa sånt där tramsig som ”vill man vara fin och lida pin och vara fin” för hon hade inte alls någon lust att vara fin.

”Fin” fyller ingen funktion när man sprätter löv och plumsar i leriga pölar, tror jag hon skulle sagt om hon kunnat.

Själva utställningen ägde rum i ett ridhus, huttrigt men mysigt. Och Spunkvalpen gillade verkligen omgivningarna runt ridhuset och stallen, där man kunde fynda hästpoop på rastningsrundorna om man hade tur. Och eftersom Spunkvalpen är en turlig prick, fyndande hon hästpoop både lite här och lite där.

Vi hade ju förberett oss minutiöst så vi inte skulle se alltför korkade ut, eftersom varken The Spunk eller jag varit med i utställningssvängarna förut. Och jag tror vi lyckades se lite o-korkade ut, åtminstone en liten stund.

När vi bara skulle stå och titta på, så gick det jättebra. Då såg vi ut som om vi åt, sov och levde utställning, jämt.

Fast sen öppnade vi munnen, och då började det gå utför. För jag har verkligen ingen koll på någonting. Och Spunkvalpen verkade inte heller ha koll. Vi är rätt så lika, så.

Very good! sa domaren om en av hundarna i utställningsringen.

”Very good”, vad kul! sa jag till Spunkvalpen, för ”very good” låter mycket bra, och så nickade vi gillande och applåderade jättetyst.

Va, fick han bara ”Very good”, med den hunden trodde jag han skulle få ”Excellent”, hörde jag plötsligt det mumlas i publiken och då fick vi ju snabbt anpassa oss.

”Very good” bah, vad tråkigt att det inte blev ”Excellent”, sa jag till Spunkvalpen och så försökte vi se ut som om vi verkligen begrep vad vi pratade om och att vi absolut inte tyckt att den bedömningen gjorde hunden rättvisa och så slutade vi applådera tyst och applåderade inte alls istället. Spunkvalpen flärpte med öronen och såg väldigt intelligent ut när vi skulle se begripande ut, och jag nickade medhållande till själva öronflärpet för jag tänkte att jag kanske också kunde se lite intelligent ut om jag höll med Spunkvalpen. Jag vet inte om jag lyckades.

Och under tiden vi stod och tittade på allt överallt och försökte se lite o-korkade ut, så passade Spunkvalpen på att rulla sig i ridhus-torven. Så fort jag blinkade, så låg hon där i torven och plumsade runt.

Men jag putsade och putsade (med tröjärmen för jag hade ingen kam eller borste med mig, men det kunde jag ju inte säga för det skulle nog låta väldigt orutinerat att inte ha en kam med på utställning) och putsade och putsade så hon strålade vackrare än hela solen och månen tillsammans faktiskt när jag var färdig. Sen rullade hon sig igen, så då fick jag börja om.

Och när det var dags för Spunkvalpen att äntra den fyrkantiga ringen och göra sin första utställning ever, tillsammans med bästa uppfödaren som skulle visa henne för jag är en mes, så försökte jag låta bli att se nervös ut. Istället tog jag upp kameran, som jag bytt batteri på så jag skulle vara säker på att få med mig en drös med bilder från utställningen, och gömde mig bakom den så jag inte skulle smitta Spunkvalpen med nervösa vibbar, och klickade och tog jättemånga bra bilder.

När jag skulle ändra inställning till ”springa-fort-bilder” så såg jag en liten skylt i kamerafönstret där det stod ”Minneskort saknas”. Det hade jag glömt att sätta tillbaka.

Strålande. Inga bilder alls, alltså.

Så då fick jag lägga undan kameran och gräma mig en liten sekund över att jag glömt sätta i minneskortet, fast jag hann inte gräma mig så länge eftersom jag hade fullt upp med att titta på Spunkvalpen.

Hon flöt fram som en vackrast spunkig älva i ringen, fluffig och fin trav, och stod så still när hon skulle, och kramade domaren och han fick titta på tänderna och klämma och peta på hela henne, och så fnittrade hon lite för han petade nog väldigt killigt, sen travade hon runt så fint igen och stod still och kanske kampade lite med kopplet men sen travade hon så fint igen, runt runt, och stod still igen när hon skulle göra det.

Och kan man tänka sig. I ”Valpklassen för tikar” så tog Spunkvalpens syster förstapriset och Spunkvalpen kom tvåa. Vilka brudar, liksom. De två högsta placeringarna i hela klassen knep de plättlätt.

Jättebra Spunkvalpen, excellent! applåderade jag, för det hade jag ju alldeles nyssens lärt mig att ”excellent” är da shit att säga på en utställning.

Domarens bedömning blev som följer:

Mkt lovande tikvalp, feminin, bra överlinje, tillr benstomme, normala vinklar, mkt fina rörelser för sin ålder, päls i kommande, trevligt temprament.

Det finaste i den bedömningen tycker jag absolut är ”trevligt temprament”. Snacka om att man blir glad över sånt.

Och det roligaste i den bedömningen tycker jag är ”päls i kommande”. (Ha ha, jamais)

Och lite piffigt att domaren beskrev henne som feminin, när jag tycker hon springer runt och spottar i nävarna och tar itu med karlgöra mest hela dagarna. Fast hon ser nog feminin ut när hon inte spottar i nävarna kanske, och hon spottade inte i nävarna en endaste gång när domaren tittade. Turligt nog.

Fast domaren nämnde ingenting om ”hög spunkfaktor” eller ”elegant öronflärp” vilket är lite förvånande faktiskt. Sånt viktigt borde man ju ta med i en Spunkvalps-bedömning.

Och när vi så småningom satte oss i bilen för att åka alla hundra mil hem, Spunkvalpen och jag, så kom vi överens om att även om vi inte kommer bli några utställningstokar, så var det roligt att se alla hundar och bergers och udda raser och träffa berger-folk och Spunkvalpens syster och bror och lyssna på bedömningar och mumsa hästpoop.

Det sistnämnda tyckte bara Spunkvalpen, vill jag förtydliga.

Och att hon mumsat hästpoop kändes i bilen på väg hem.

Fiser lite idag eller? sa jag till Spunkvalpen som nickade glatt och blinkade så vackert med sina feminina, jo tydligen feminina, ögonfransar.

Och jag vevade ner rutan och tänkte att det var för väl att hon väntade med att ta fram sina skogshuggaraktiga sidor tills nu. Annars hade nog domaren aldrig skrivit ”feminin” i bedömningen.

 

 

 

 

(Ja just det. I Valpklassen för tikar så var det bara två hundar anmälda. Spunkvalpen och hennes syster. Glömde säga det.)

8 kommentarer leave one →
  1. Mikk permalink
    13 november, 2011 13:12

    Hahaha 😀
    Bra jobbat ialla fall, roligt att det gick så bra!

  2. ingela sjögren permalink
    13 november, 2011 13:51

    Det var så kul att träffa er o få se den fantastiska systern ”live”. Det måste vi göra om.

    • 13 november, 2011 14:07

      Detsamma, så roligt att träffas! 🙂
      Och apselut att vi måste göra om det! 🙂

  3. 13 november, 2011 18:25

    Grattis till andraplatsen! Busfröets bästa placering var 3:a (av tre hundar) men jag var lika glad för det 🙂

    Utställningar är suuuuperkul. Inte själva ställandet, men att sitta på sin lilla jaktpall och dricka varmchoklad ur termos, äta ostmackor, titta på allt runt omkring och snacka hund med andra hundnördar, det är livet det.

  4. toktassarna permalink
    13 november, 2011 18:40

    Kaia har lyckats med samma bedrift idag, tvåa efter syrran 🙂 Fast jag fick minsann hålla i snöret själv, eftersom den eminenta uppfödaren är den som kör systern…

  5. 14 november, 2011 07:27

    Grattis till premiären, kul att ni gillade det. Men nog tycker jag att det var synd på minneskortet..:)

  6. Anja permalink
    14 november, 2011 16:53

    Grattis lilla Hickis-Pickis!!

Trackbacks

  1. Sånt piffigt och viktigt vill ju Spunkvalpen och jag också göra. « Humlespunk

Kommentera

