Skip to content

Och det gör hon egentligen inte för att hon kommit på bättre tankar om jag får gissa.

5 november, 2011

Som min storebror brukar säga:

Det är bättre att vara smart än att vara dum.

Så tänkte jag idag, att det är bättre att vara smart än att vara dum.

För vid en av promenadstigarna som Spunkvalpen och jag ränner vid, så har det flyttat in en fjäderflygare. Jättestor sådan. Kanske en tjäder eller en orre eller en gam-häger eller en Pterosaurius eller en stork-albatross. (Fast kanske inte en Pterosaurius för en sån har ju inga fjädrar.)

Och när vi promenerar förbi den gigantiska fjäderflygaren så flaxar den upp med ett jätteflax, och det tycker Spunkvalpen är så förskräckligt roligt.

Jag tycker i och för sig att det är förskräckligt roligt att Spunkvalpen har förskräckligt roligt, vi har ganska så gemensamma intressen där, men nackdelen med rolighets-förskräcklet är att hon inte lyssnar särskilt bra när jag kallar in henne för att sluta störa fjäder-gam-albatrossen.

Nä. Hon vill hemskt gärna springa några extra meter, eller tio, innan hon kommer. Och när hon väl kommer så gör hon egentligen inte det för att hon kommit på bättre tankar och plötsligt lyssnar på matte, om jag får gissa, utan för att fjäderflaxaren flugit upp bland trädtopparna och dit når hon inte och då är det ändå inte så roligt med fjäderflaxaren längre och då kan man lika gärna lufsa tillbaka.

Första gången det hände så blev jag förvånad över två saker.
– För det första att Spunkvalpen stack efter häger-stork-orren, för hon har inte jagat nåt direkt tidigare.
– För det andra över hur korkad den nyinflyttade fjäder-prylen måste vara som bygger sitt hus precis vid ett promenadstråk om man nu inte vill bli störd.

Andra gången det hände så blev jag förvånad över två saker.
– För det första att Spunkvalpen stack efter tjäder-Pterosauriusen för vi hade tränat inkallning hela rundan och hon vände på en femöring hundra gånger av hundra trots att vi passerade både det ena och det andra, till och med überläckra harpluttar. Men lite fjäderflax slår tydligen det mesta.
– För det andra att fågel-saken låg på samma ställe igen, alltså bestämt sig för att bo där. Det verkar ju jättekonstigt fågelbeteende att ligga på marken om man nu inte ska ruva ägg och är en tung, stor fågel med oflaxbara vingar. Men vilken sorts fågel lägger sig och ruvar i november egentligen? Säkert en korkad sorts fågel, den typen av korkad fågel som bygger hus invid promenadstråk, i och för sig.

Tredje gången, det vill säga idag, så hände det inte. Följaktligen så blev jag då inte förvånad. För idag bestämde jag mig för att det är ”bättre att vara smart än att vara dum” och kopplade Spunkvalpen lite innan vi kom fram till gam-orrens hus. Och när tjäder-albatrossen flaxade upp med ett brak och Spunkvalpen ryckte med benen och stirrade stort, så belönade jag massor och låtsades att jag skvallertränade.

Skvallerträning, vad smart va? sa jag till Spunkvalpen som mumsade valpfoderkulor och tittade på fjäder-Pterosauriusen utan att kunna springa efter den.

Och så kände jag mig som en ovanligt smart hundägare, och smart är bättre att vara än att vara dum. Precis som min bror sa.

Och sen funderade jag över om man kan skriva en liten lapp till stork-orren och fråga om hon kan flytta det osynliga huset lite längre in i skogen, så vi slipper störa henne varenda gång vi (och alla andra promenadmänniskor) går förbi där. Det vore ju bättre och smartare att ha sitt fjäderhus längre in i skogen där ingen stör, tycker man.

Hur man nu skulle skriva en sån lapp.

Jag i och för sig kanske kan inleda med ”Det är bättre att vara smart än att vara dum” och sen take it from there.

2 kommentarer leave one →
  1. 6 november, 2011 10:13

    Smart… ja det gäller att föregå sin hund, men ibland är man inte tillräckligt smart för att fatta det 😉

    • 6 november, 2011 11:26

      Nä, man önskar man hade haft lite mer sån där smarthet i en påse man kunde plocka fram vid behov 😉

Kommentera

