Skip to content

Eller vad är det som fattas farbrorn?

1 november, 2011

Idag träffade Spunkvalpen och jag för första gången en människa i nya-skogen. Mycket förpaffiga blev vi.

Vi var ute och prov-promenerade rundan som vi tänkte gå vid nästa berger-träffs-promenad, som kommer äga rum bland tallar och mossor och bäckar och mader här i krokarna vid nya huset under november, och både Spunkvalpen och jag är himmelens måna om att stigarna är väl upptrampade och tillpiffade tills alla berger-tokar kommer.

Därför måste vi ju prov-promenera och mäta längden på rundan och pynta med lite grankottar och lingonris och ta tiden så den tar lagom länge och se ut lämpliga fikaställen och verkligen förbereda skogarna för en berger-promenix. (Eller också vill jag verkligen kolla så jag hittar, skogarna är ju nya för mig och Spunkvalpen, och det hade ju varit tråkigt att springa vilse med allesammans. Hä hä.)

Och när vi prov-promenerade som bäst, så dök den där människan upp helt plötsligt. En liten farbror med en orange tröja på sig och gråbeiga byxor med pressveck och han spankulerade med händerna på ryggen och magen i vädret sådär som små farbröder gör när de är ute på en stillsam söndagspromenad fastän det är tisdag.

Goddag goddag, sa jag till farbrorn och Spunkvalpen sa också goddag fastän det inte hördes.

Öhum goddag, sa farbrorn och spankulerade vidare.

När han passerat så vände jag mig till Spunkvalpen, lite fundersam.

Visst var det något konstigt med farbrorn? sa jag och rynkade på ett ögonbryn, eller kanske på båda, för att se lite fundersam ut också, inte bara låta fundersam, så att Spunkvalpen skulle förstå att jag var just fundersam.

Spunkvalpen tittade lite på mig och tittade lite på farbrorn som nu spankulerat vidare rätt så långt bort från oss, och sen tittade hon på mig igen. Hon såg uppenbart fundersam ut också, fast egentligen inte alls om jag ska vara ärlig, men jag låtsades som att hon såg fundersam ut för jag ville ha medhåll från någon, och Spunkvalpen var den enda som stod till buds för tillfället, fast det är sannerligen inte så bara.

Som om något fattades på honom, liksom? sa jag till Spunkvalpen igen, som nu tittade in i skogen istället och inte var riktigt lika engagerad i farbror-mysteriet som jag, fastän jag låtsades mitt bästa att hon var det.

Kan det vara en hatt, kanske? Brukar inte små farbröder ha små hattar på huvudet? Eller ett ihopfällt paraply i handen? Eller vad är det som fattas?

Jag funderade och kliade mig tankspritt i huvudet under tiden jag funderade, fast då petade Spunkvalpen på mig och tyckte jag skulle klia på henne istället för på mitt eget huvud. Som om kliet passade bättre på henne än mig.

Och när jag satte mig på huk och kliade Spunkvalpen istället, eftersom jag är en lätt hunsad hundägare som gör som min valphund säger åt mig att göra, så kom jag på det.

Jag kom på vad det var som fattades farbrorn, som spankulerade runt på söndagspromenad mitt i skogen på en tisdag.

Nu vet jag vad som fattades farbrorn! sa jag till Spunkvalpen. Tok-farbrorn hade ju ingen hund med sig! Vad är det för tokerier att ta promenader i skogen utan en hund? Tänk så tokigt!

Alldeles för tokigt, tycktes Spunkvalpen också säga, eller så tyckte hon inte att jag kliade tillräckligt rätt. Nåt av de två.

Att promenera utan hund, tänk det visste jag inte ens att man kunde, sa jag väldigt insnöat och förtokat fast ändå med en förnumstig stämma.

Och så skakade vi på huvudet åt hur tokigt det var att ta en promenad utan hund, och Spunkvalpen viftade på svansen och sprack upp i ett leende sådär som bara en spunk-berger kan, och då log jag också och sen prov-promenerade vi vidare i samförstånd och pyntade hela skogen till förträfflighet.

One Comment leave one →
  1. 1 november, 2011 18:13

    Roligt med bergerträff hemma hos sig. Kommer nog bli en härlig dag.

    Så sant så, promenad utan hund är som…promenad utan hund. Det går ju inte! ; )

Kommentera

