Skip to content

Ungefär lika fort, som Spunkvalpen står stilla.

27 oktober, 2011

Hon har en förskräckligt god godisbit i handen, den där tanten. Frågan är bara hur jag ska lura av henne den, för hon verkar inte vilja ge den till mig bara sådär.

Kanske om jag lägger huvudet på sne? Nä.

Åt andra hållet då? Nä.

Visst ja, hur var det jag gjorde sist jag lurade av henne godisbitar? Var det inte nåt med att backa? Jag provar att backa. Nä.

Hmm. Tänk tänk.

Jag gör allt jag kan komma på, fast såklart jättejättefort för det är jag bäst på.

Backa lite, nä, buga lite, nä, ligga ner, nä, ligga ner med hakan i backen, nä, ligga ner med hakan i backen och vänta en liiten stund, nä, springa runt tanten, nä, springa runt tanten två gånger, nä, hon kan väl inte mena att jag ska gå mellan fötterna på henne för de har hon ju ihop, fast kanske ändå, bäst jag försöker klämma in huvudet jättemycket i alla fall, nä, hoppa på henne, nä, lyfta ett ben kanske, nä, stänga ett skåp, skälla, hämta något, herregyyh, var har hon lådan jag ska hoppa i och ur och stampa runt egentligen, den kan det ju inte vara heller om toktanten inte tar fram den.

Mäh. Vad menar hon egentligen?

*klick*

Å vad gott, en godisbit. Plättlätt att lura av henne godisbitar jue. Höhö.

——-

Jag försöker lära Spunkvalpen ”stå”. Och lite spännande är det att klickerträna en Spunkvalp som verkligen börjar fatta det här med att försöka gissa sig till vad det är man är ute efter och tänker så det knakar och bjuder på hundramiljarder saker i ett tempo som lätt skulle platsat på Autobahn.

Och lite spännande är det att försöka klicka just en passiv sak som ”stå”. ”Stå still” liksom. Det är inte så ofta det händer att Spunkvalpen står just still med alla fyra tassar i backen. Man får passa på när hon funderar över vad hon ska hitta på härnäst och ser lite förbryllad ut, för då kan hon om man har tur, stå still i en promillesekund. Fast man får vara med. Tusan vad man får vara med, med det där klicket. Och har jag riktig tur så kommer jag även råka klicka till det där förbryllade tänka-uttrycket också, tillsammans med ”stået”. Det skulle se riktigt fint ut. Om jag nu hinner klicka den där promillesekunden hon faktiskt står på alla fyra, alldeles still.

Men Humlehunden har drillat min klickertumme väl. Oj vad vi har bus-klickat och haft roligt, hon och jag. Eldprovet var att klicka in att Humlehunden skulle ”slicka sig om nosen”, och det var ungefär lika lätt som att klicka för ett endaste flax på en kolibrie-vinge. Den där humle-tungan vispar blixtfort in och ut. Kolibrie-vinge-fort.

Ungefär lika fort, som Spunkvalpen står stilla.

8 kommentarer leave one →
  1. 28 oktober, 2011 10:15

    Alltså, hon är ju så galet gullig, Spunkis! 😀 Sådär ”komhitsåskajagpussadigmassor-gullig”!

  2. 30 oktober, 2011 10:57

    Nämen! Har hon blivit en face rase? 😀

    • 30 oktober, 2011 12:06

      Hähä, man kan tro det (och jag trodde det ett bra tag). Men om jag förstått det rätt är hon en ”medium poil long”, fast jag kan nog inte det där i detalj hur det var. Vi får väl se när hon är färdig-stor och fullpälsad och som hon ska bli överallt på kroppen 😉

      Det räcker iofs för mig att hon är söt som socker och prillig som en hel väderkvarn 🙂

  3. toktassarna permalink
    31 oktober, 2011 08:49

    Jag har gett upp att klicka för STÅ och gått över till omvänt lockande istället med öppen hand-stängd hand 🙂

    • 31 oktober, 2011 09:07

      Åhå… kanske skulle prova det också. Fast hon är ofta rätt snabb på att sätta sig/lägga sig när jag kör omvänt lockande. Ska se om det kan funka ändå, ska pröva! Tack för tipset 🙂

  4. 31 oktober, 2011 13:07

    Haha, hon ser ju ut som en typisk face rase i ansiktet, men är säkert lite semilong ja. Men mer lik face rase ändå… Så lustigt!

    • 31 oktober, 2011 20:52

      Jomenvisst är hon face rase-lik. I kroppen är hon en poil long, men i pälsen en semilong på gränsen till face rase (om jag förstått det rätt, men jag har som sagt inte hundra koll).
      Vi får väl se vad de säger på första utställningen hon är med på, när hon är ”färdigvuxen” och ”färdigpälsad” 🙂

  5. 2 november, 2011 21:23

    Söt hund du har 🙂

Kommentera

