Skip to content

Och Spunkfaktorn var högre än en oböjd regnbåge, satt i backen och pekandes rätt upp i himlen jättehögt.

14 oktober, 2011

Igår var det kursavslutning på valpkurseriet, sannerligen den bästa valpkurs jag gått faktiskt. Som grädde på moset hade instruktören fixat till en valptävling med en massa roligheter. Inkallning och sitt och ligg och följsamhet och slalom tillsammans mellan koner och faktiskt väldigt mycket piffigt.

Tävling, vad roligt eller hur? sa jag till Spunkvalpen som flärpte med öronen och höll med om att det här nog var det roligaste hon hört, fastän hon inte visste vad jag pratade om.

Och sen körde vi igång. Oj vad vi körde igång. Och oj vad jag hoppas att den här tävlingen inte på något vis är en temperaturmätare eller framtidsfärgare för Spunkvalpens och min tävlingskarriär. Haha.

Vi inledde strålande med en förträfflig inkallning, spurtade till stolen där jag skulle sätta mig med Spunkvalpen sittandes bredvid. Inga problems, vi arbetade så samspelt så man inte kunde se att vi var två olika varelser. Hade någon kommit helt ovetandes in på träningsplanen just då där vi tävlade, så hade de säkert sagt ”Är det en människa och en hund, eller är de ett och samma?”.

Så samspelta var vi. Fram till stolen och sitt. Jo.

Sen skulle vi springa till ett hopphinder och hoppa över det båda två. Fast när jag reste mig från stolen så tyckte Spunkvalpen att det var onödigt att springa så långt ifrån varann, och ville istället testa ”mellan-fötterna-på-matte”-tricket. Fast det visste jag inte riktigt om, förrän hon planterat sig mellan fötterna och bakom fötterna och framför fötterna och runtom fötterna. Överallt samtidigt. Och plötsligt var vi inte en och samma samspelta varelse längre, och jag trodde definitivt inte att Spunkvalpen bara var en. För hon kändes som ungefär åtta hundar.

Utan att trilla ihjäl mig lyckades jag skicka Spunkvalpen över hindret i alla fall, och sprang mot stolpen som vi skulle runda. Fast jag glömde att hoppa hindret själv, såklart. Vi skulle ju hoppa det tillsammans. ”Hoppsan”, hade varit lämpligt att säga, men det gjorde jag inte vilket jag ångrar idag även om man inte ska ångra saker här i livet, men ett ”Hoppsan” hade varit jättelämpligt att säga, faktiskt. Och kanske att man får ångra saker man inte gjort, hellre än att ångra saker man gjort?

Ett ”Hoppsan” hade i alla fall varit på sin plats.

Så tillbaka igen och hoppa hindret. Spunkvalpen hoppade det igen, för hon tyckte att det var förskräckligt roligt att springa tillsammans jättefort fram och tillbaka som yra hönsapönor.

Sen skulle vi springa slalom tillsammans mellan en massa koner.

Nu ska vi springa slalom, sa jag till Spunkvalpen. Och du får inte knuffa ikull konerna, för då får vi minuspoäng.

Fast nu är det ju så att barn och Spunkvalpar hör inte ordet ”inte”. Så jag bet mig i tungan, hårt, när Spunkvalpen far rätt in i konerna som ett bowlingklot och knuffar ikull alldeles väldigt vilt och vackert.

Mäh? sa jag till Spunkvalpen. Och hon svarade så glatt och svansviftandes på mitt ”mäh?” och forsade fram som en tornado, överladdad som ett jehu.

Efter vi tagit oss igenom konerna, några stod upp faktiskt fastän jag inte trodde att de skulle göra det efter Spunkvalpen bowlat sig själv genom alltihopet, så skulle hon lägga sig på en matta var tanken. Fast Spunkvalpen tänkte annat.

Ligg vettja? sa jag lite frågande till slut. Men Spunkvalpen tjoade runt och hade alldeles glömt bort att hon kan ”ligg” och brukar lägga sig blixtfort inom en mikrosekund när jag ber henne.

Men slutspurten var en riktig vackerhet. För där hoppade hon upp på den lilla pallen fortare än fortast, och strålade av lycka och stolthet.

Jihoo! jublade jag och Spunkvalpen höll med jättemycket i Jihooandet. Hon är jätteduktig på att hålla med, speciellt om medhållet innebär tjohoanden och runtskutterier, för sånt är hon jättebra på. Det kommer så naturligt och inlevelsefullt och spunkigt och är en riktig ögonfröjd att se.

Och jo. Vi hamnade näst sist. Inte riktigt jumboplatsen, men närapå, så att säga.

Hade du inte haft en sån förvirrad matte hade du lätt knipit guldmedaljen, sa jag till Spunkvalpen som trodde att jag Jihooade fortfarande och därför höll hon jättemycket med fastän jag gärna hade hört ett ”det gör inget, mattedu” men hon bara tjohoade.

Men jag tror inte alls att just denna valptävling är något som kommer att färga vårt framtida tävlande. Placeringsmässigt, menar jag.

Rolighetsmässigt samt Spunkfaktormässigt däremot så tycker jag vi verkligen är i paritet med framtidsförhoppningarna. För roligt hade vi nåt så förskräckligt. Och Spunkfaktorn var högre än en oböjd regnbåge, satt i backen och pekandes rätt upp i himlen jättehögt.

Det tyckte både Spunkvalpen och jag.

4 kommentarer leave one →
  1. 14 oktober, 2011 20:57

    Haha… jag ser hela scenariot framför mig…
    Jodu den där spunkvalpen är allt en berger, för när jag läser så är det bergermanér att göra precis just allt det där som du skrev… men det bästaste av allt är att hon är så glad och bergerskuttig och jihoo är det som gör henne allra gladast :p

  2. 14 oktober, 2011 21:19

    Ha,ha! Jag kan se det framför mig tydligare än om du hade spelat in det på film! Underbara hundar vi har!

  3. Anja permalink
    15 oktober, 2011 18:26

    …och fröken bara läser å ler, så att mannen på andra sidan bordet undrar och måste läsa, han åxå:D Kram!!

  4. 16 oktober, 2011 14:14

    Har just läst hög för mamma som är på besök. Jag skrattar så att jag kiknar!!! 🙂

    Det hade förstås varit extremt kul om vi inte bodde tjugoåtta miljarder kilometer ifrån varandra. Då hade vi definitivt velat vara med på alla era upptåg och så hade Buzz och jag lärt oss massor av tokigheter. Det hade vart kul. Jättekul om man tänker efter! 🙂

Kommentera

