Skip to content

Denna fredagen var inte rolig någonstans. Inte alls.

23 september, 2011

Nä. Ingen rolig hund-bloggning idag. För hunderiet suger sannerligen denna fredagen.

Humlehunden far illa av hotspotsen, som jag bloggade om igår. Jag hoppas på en vändning snart, verkligen. Men idag kom det ingen vändning, även om den var önskad och längtad efter av både Humlehunden och mig.

Och goa glada Spunkvalpen och jag rullade ut i skogen i eftermiddags för att plocka lite trattaruller, och vad händer?

Jo, jag plockar trattisar och Spunkvalpen skuttar runt i mossan och leker och gräver och tjoar och drar någon lov ut i gräset (som längst fyra-fem meter från där jag är) och tillbaka till mossan och gräver. Och helt plötsligt skriker hon till, högt och skräckigt så blodet fryser till is i mina ådror, och kommer springandes tillbaka rätt upp i famnen på mig. Jättekonstig och skakig och pipig.

Jag tittar bort mot där hon sprungit, och hoppas på att se en taggbuske eller nåt snällt hon kan ha stuckit sig på. Men nä, inget snällt. Och jag känner en il av annalkande elände i kroppen.

Sen tar det några minuter, innan jag kan konstatera att valpen blivit huggormsbiten. Nosen svullnar till dubbel storlek på nolltid och hela Spunkvalpen segnar ihop i någon slag geléaktig röra.

Med hunden under armen springer jag genom skogen ut mot vägen samtidigt som jag ringer maken som tack och lov finns hemma och kan hämta upp oss och så kör vi i ilfart till Djursjukhuset som ligger några mil härifrån undertiden som Spunkvalpen svullnar mer och mer och är geléaktig fast krampar till några gånger också.

In med Spunkvalpen på Djursjukhuset och koppla på dropp och blodprover och urk och inlagd blir hon och jag ska prata med veterinären i morgon igen om hur natten har gått och hur värdena är och jag hoppas och hoppas att jag i morgon kan hämta hem en helt normal Spunkvalp igen.

Käre gode värld.

Denna fredagen var inte rolig någonstans.

7 kommentarer leave one →
  1. Mikk permalink
    23 september, 2011 20:18

    Oj!! Fy vilken mardröm 😦

    Hoppas verkligen spunkvalpen blir bra igen….. lilla sötnosen.

  2. 23 september, 2011 21:00

    Fyhelvete rent ut sagt! Jag hoppas, hoppas, hoppas att Spunkvalp är bra imorgon igen. Var glad för att du har en så liten hund att du bara kan ta henne under armen och springa hem.. Tänk om hon varit för stor för det…

  3. 23 september, 2011 21:06

    Jag kan inte säga mer än SABLA SKIT!! Nu borde det ju vara för sent för huggormar.

  4. 23 september, 2011 21:09

    Men lilla spunkvalp!!! Hoppas hon kryar på sig rasande fort!! Huggormsbett är en av de största fasorna jag har!!

  5. ingela sjögren permalink
    23 september, 2011 21:26

    Usch o fy,stackare. Hoppas verkligen att allt går bra. Tänker på er o håller alla tummarna

  6. 24 september, 2011 09:15

    Åh nej!!! Låter i alla fall som ni kom iväg FORT och då borde det väl inte vara någon fara? Håller tummar och tår att spunkvalpen snart är sitt spunkiga själv igen!

  7. 24 september, 2011 10:40

    Oh nej… en liten spunkvalp ska inte behöva vara med om det här… inte hennes matte heller… Hoppas du fått glädjande nyheter när du läser det här.!

Kommentera

