Skip to content

Infogar ”Mellan”-tricket överallt.

22 september, 2011

Bästa tricket att lära en Spunkvalp? Jo, det har jag nog hittat.

Jag har klickat in ”Mellan”, ni vet när hunden ska smita in mellan fötterna och gå där när man snurrar och backar och allt möjligt. Hon tycker att det är världens roligaste trick, och när hon skuttar runt mellan knäna så känner jag svansen daska mot vaderna i hundranitti ungefär. Rätt kul faktiskt, speciellt om man leker ”Mellan” undertiden man vänder plättar eller spelar hög musik eller dammsuger. Jag gillar trick som man kan träna någon minut här och någon minut där, infogat i vardagen så att säga.

Det verkar Spunkvalpen också tycka, för hon infogar ”Mellan”-tricket överallt. Bokstavligen.

Hon tycker att det är så pass kul så när jag kvällssömnigt står och borstar tänderna så känner jag helt plötsligt ett blött någonting som försöker klämma sig in mellan vaderna, och det tar någon mikrosekund innan jag förstår att det är Spunkvalpens nos och inte en blötkall snigel som förvirrat sig in i badrummet. En ganska äcklig mikrosekund, faktiskt.

Hon tycker det är så pass kul så när jag tränar agility-handling, till exempel blindbyten, så smiter hon numera in mellan knäna istället för till höger eller till vänster. Inte så jättelyckat, tycker inte jag då. Men det tycker Spunkvalpen. Hon tycker allting är lyckat, det ser man på svansen.

Hon tycker det är så pass kul så när jag på morgonen lullar ner för trappan så kommer hon som en kanonkula och far in mellan knäna bakifrån,  lite wrestling-aktigt och gärna med en extra knuff i knäböjen så jag håller på att trilla omkull i hela trappen. Och det är ju jättedumt att göra det, trilla omkull i trappen ihop med Spunkvalpen. Och så säger jag det till Spunkvalpen att det är dumt, men då viftar hon på svansen och tycker att allting är jättelyckat i alla fall för nu är det morgon och hela dagen börjar och den tråkiga händelselösa sovnatten äntligen är slut och nu börjar äventyret som kallas livet och det är fantastiskt. Så ser hon ut att tycka. Fast så ser hon ut att tycka nästan jämt faktiskt, inte bara på morgonen.

Hon tycker det är så pass kul att hon vid inkallning gärna gör ett försök att klämma sig in mellan knäna men då är jag beredd och kniper ihop dem jättemycket och känner mig ganska nöjd med att jag inte är hjulbent, för hon försöker sannerligen sitt yttersta.

Jo. Så det var ett jättebra trick att lära Spunkvalpen.

Den hårda nöten blir nu att lära henne göra det enkom på kommando. Och inte annars. Och inte överraskigt. Absolut inte överraskigt, det kan bli min död tror jag. Speciellt om jag är sömning och lullar i trappen en tidig morgon.

Det blir den hårda nöten, som sagt.

4 kommentarer leave one →
  1. 22 september, 2011 17:37

    Haha, jag hade det problemet också! Nackdelen var att Pixie inte nöjde sig med mina ben, onej. Hon utnyttjade alla tillfällen hon fick till att knö in sig mellan benen. Hemskt gärna ifall man bar något stort och tungt 😉

    • 22 september, 2011 21:47

      Haha, de är inte lite kluriga. Och ibland väldigt mycket ivägen 😉

  2. 23 september, 2011 07:51

    Kaia tiggde så i början, det var det första jag lärde henne åxå. Hon gjorde det på alla… Så nu har vi avtränat det ett par månader 😀

  3. 23 september, 2011 08:39

    Åh, här var ju ett till inlägg jag inte sett. Jag sitter här och skrattar så att jag får tårar i ögonen 😀

Kommentera

