Skip to content

Bästa träningsbelöningen med über-maxat hög vill-ha-faktor.

21 september, 2011

Nu tror jag att jag har hittat Spunkvalpens superdupigaste och mest åtråvärda träningsvaluta. Tror jag. Inte ätbar egentligen kanske, beroende på hur man ser det, men ändock väldigt begärlig från Spunkvalpens sida. Jättebegärlig, helt enkelt.

(Jag har ju skrivit tidigare om att jag inte hittade precis rätt godisbelöning men nu så kanske, fast inte helt ätbar, då.)

När vi tränar roligheter, Spunkvalpen och jag, så har jag en hel arsenal av allehanda roliga belöningar (fast inte samtidig, men blandar mellan). Godisbelöning (skinka, ost, kokt lammhjärta, torkad grislever, valpfoderkulor till exempel) och kamp- och jaga- och lek-belöning och kvittring röst och tjoanden och kramar och pussar och brottning i gräset och tafattlekar och allt möjligt. Och Spunkvalpen gillar allt möjligt, speciellt lek och kamp. Framför allt när vi kampar med en fårskinnspälsflärp i snöre, det tycker hon är galet roligt faktiskt.

Men oavsett när och var och hur vi tränar, så finns det något som slår alla belöningar. Som är överlägsen allt.

Allt, säger jag.

Nämligen en liten fluga.

Kommer det en fluga i närheten av Spunkvalpen, så släpper hon allt vad vett och förstånd och etikett är, och börjar jaga denna lilla fluga som en tok. Vansinnigt roligt tycker hon att det är. Nästan roligast i världen, ser det ut som hon tycker.

Och det måste jag ju utnyttja, man är ju inte dum menar jag. Tycker hon att en liten fluga är det roligaste som finns, så är det just det jag ska använda i träningen. Ju. Såklart.

Så nu tänkte jag fånga mig en liten fluga och ha den i ett litet snöre (tänk fiskelina, sånt tunt snöre) och när Spunkvalpen och jag tränar och hon gjort något jättebra så kan jag ta fram den lilla flugan i det lilla snöret och så får Spunkvalpen jaga den en liten stund. Som belöning. Jättemycket vill-ha-belöning, tror jag.

Och skulle hon råka hinna fånga flugan, inte troligt men ändå, så kan hon ju få äta upp den också om hon vill. Fast då kommer jag titta bort, för det känns lite äckligt. Och innan jag tittar bort så måste jag hinna ta bort det lilla snöret också, så hon inte sväljer alltihopet. Och sen måste jag leta upp en ny liten fluga att ha i ett litet snöre, men flugor finns det gott om såhär års så just det är jag inte alls orolig över.

Alltså, det är ju så himmelens bra att man har huvudet på skaft och tänker till lite, när man har en sån hund som Spunkvalpen. Så man hittar de bästa belöningarna. Annars hade jag ju suttit där och trugat med en trött skink-bit och inte fattat någonting om vad en Spunkvalp tycker allra mest om. Som hon är redo att böja sig baklänges för. Som har maxad vill-ha-faktor.

Vilken tur att jag tänkte till och kom på att det var just en liten fluga i ett litet snöre.

 

(Haha nä)

7 kommentarer leave one →
  1. Mikk permalink
    21 september, 2011 17:10

    Hahaha det skulle ju vara lite roligt med fluga i snöre. Eller en hel burk full med flugor, så är det bara att släppa ut en i taget som belöning 😀

    • 21 september, 2011 17:42

      Hmm… burk med flugor var ingen dum idé alls. Kanske med ett saltströar-lock och så daskar man ut en i taget?
      *skriver upp*
      🙂

  2. 21 september, 2011 21:36

    Flugor är skoj…. och annat som flyger…. Drömma lekte förresten med en skalbagge i somras, läääänge…. Undrar om den tyckte det var lika kul som hon :p

  3. 21 september, 2011 21:42

    Haha!!! 😀 Hur skönt blogginlägg som helst! 😀

  4. 22 september, 2011 09:02

    Buzz fångar alltid flugor med ett ”fläpp”. I somras råkade han dock fånga en geting… Resultatet blev en rejäl fläskläpp som inte gick ner förrän efter två dagar. Kanske lika bra att han blev stucken tänkte jag, så slutar han väl. Ja, så att han inte blir stucken fler gånger alltså. Tror du att han slutat? Näpp. Fånga flugor är hur kul som helst även för kusiner till din valp kan jag säga.

    • 22 september, 2011 09:25

      Hu, det gjorde tollaren också och fick en superduperfläskläpp också.
      Spunkvalpen har petat på någon geting men än så länge klarat sig tack och lov 🙂

Kommentera

