Skip to content

En lantisvalp som Spunkvalpen, lite förpaffande faktiskt.

14 september, 2011

Ikväll var Spunkvalpen och jag på sista valpagility-kursen. Förskräckligt vad tiden går fort när man har roligt. För roligt har vi haft på valpagilityn, sanna mina ord (som man säger i Småland har jag hört).

Galet bra kursupplägg, galet bra instruktör, och väldigt roliga kursdeltagare och helsköna hundar av alla de sorter. Och såklart – världens bästa Spunkvalp som är heltaggad på allt, hela tiden. Kan det bli bättre? I think not.

Eller, hon är heltaggad nästan hela tiden, om övningstillfället nu inte inkluderar en med skopan bankande traktor, för det blev tydligen en lantisvalp som Spunkvalpen jätterädd för, vilket är lite förpaffande faktiskt. Hon har ju sett slamrande traktorer förr, bland annat vår egen blå och duktiga lilla traktor, om man säger så. Men just den här traktorn, som slamrade bredvid agilitybanan när vi tränade, var tydligen en Spunkvalps-ätande mördar-traktor, fastän man som matte inte förstod det. Hade jag förstått det, kanske jag varit lika rädd som Spunkvalpen, men nu förstod jag inte det och var inte rädd och dessutom fullständigt empatilös för Spunkvalpens traktor-räddhågenhet till på köpet.

Nåväl.

Ikväll körde vi järnet med gungan och pilatesbollar, skateboard och bågslalom och alléslalom, och roliga hoppteknik-bumps. Spunkvalpen försökte spara lite tid och ta två bumps per hopp, vilket man såklart inte ska göra, men lite klurigt och atletiskt av henne att göra så ändå tycker jag. Framförallt atletiskt. Fast väldigt mycket klurigt också. Hon hade spanat in den überstiliga muskelhunden som körde före henne, och han gjorde ett elegant dubbelhopp, och hon ville såklart inte vara sämre utan impa lite på honom och göra detsamma. Tror jag. För hu vad stilig han är, jag förstår att hon ville glänsa lite när han tittade på.

Som avslutning pratade vi slalom, och slalom är ju inte aktuellt att träna med Spunkvalpen ännu. Det är sisådär fem-sex månader kvar innan vi kan börja svänga på Spunkvalpens kropp på det konstiga viset, slalomviset, även om hon svänger rätt så duktigt på den själv redan nu.

Men det finns ju massa olika sätt att träna in slalom på, och nu började jag faktiskt fundera lite.

Med Humlehunden klickade jag plättlätt och snabbt in ett självständigt slalom enligt Susan Garett’s 2×2-metod, och jag tänkte absolut köra den metoden med Spunkvalpen också eftersom resultatet blev så bra med Humlehunden. Men jag har ännu inte samma klickerklokhet hos Spunkvalpen (fast hon är ju bara bäbis ännu, det kan ju ändra sig tills vi ska börja) och började därför fundera på om det verkligen är rätt metod för henne, fastän det kanske är det men ändå inte eller också kanske. Och mitt bland dessa funderingar blev jag faktiskt lite sugen på allémetoden istället, och den kan jag ju dessutom börja med redan nu. Hmm.

Så många möjligheter…

Och frågar jag Spunkvalpen så blir det inget genomtänkt och redigt, där vet jag redan att hon kommer berger-flärpa med öronen och säga ”Jamenvisst!” till allt jag föreslår.

För övrigt så tycker jag att Spunkvalpen borde vara jättetrött efter en helkväll med valpagility, men nä. Hon sover så gott i bilen hem och vaknar pigg och sprallig och skuttar ur bilen med ett ”Tjoho!” och sen tycker hon att vi verkligen borde hitta på nåt kul igen. Och hittar jag inte på nåt kul, så gör hon det själv. Hittar på nåt kul på egen hand.

För tillfället provsmakar hon ett hörn på vår nya soffa, som vi hämtade hem idag. Sånt roligt hittar hon på när hon får bestämma själv. Och när soff-försäljningsmänniskan pratade om att ”…och så har ni garanti och försäkring på soffan om den blir skadad” så frågade jag snabbt om den försäkringsgaranti-grejen gällde om en Spunkvalp tuggade på soffan, och soff-försäljningsmänniskan sa ””. Med eftertryck, sa hon det.

Så det är nog dags för mig att sluta blogga och gå kvällsrundan med Spunkvalpen och Humlehunden. Så Spunkvalpen får nåt kul att göra, som vi båda uppskattar. För tugga på vår nya soffa är det nog ingen som uppskattar. Förutom Spunkvalpen, då.

No comments yet

Kommentera

