Skip to content

Med en sån där specialärm ni vet.

7 september, 2011

Nyss hemkommen från valpagility-tränings-kvällen, sitter jag nersjunken i soffan och spanar om det hänt något på internet undertiden Spunkvalpen och jag varit iväg. Lite slött och trött gör jag det, för jag är jättetrött efter träning med Spunkvalp, aka Full Rulle.

Spunkvalpen däremot är i den andra soffan ihop med Humlehunden och gör inte alls något slött och trött. Det är liksom inte hennes stil att göra saker slött och trött. Hon och Humlehunden tävlar i något tror jag, intensivt, men jag är inte säker på vad. Men de gör det i soffan. Kanske de tävlar om vem som kan gömma sig minst under en filt eller en kudde, för de befinner sig kanske ungefär under en kudde eller en filt, men man ser dem väldigt mycket ändå.

Och även om jag är både slö och trött efter träningen (och allt flyttande idag igen), så är jag ohyggligt stolt över Spunkvalpen och hennes prestationer på valpagilitykursen ikväll. Och hela hennes utveckling i träningssammanhang överhuvudtaget.

Första gången vi var på valpagilityn så var hon galet rädd för en lurvig stor röd hund och en muskelhund. Och sen var hon lite lagom rädd för alla de andra hundarna också, men mest för de två.

Andra gången så var hon nästan inte rädd för någonting någonstans plötsligt, fast kanske lite om den ena hunden skällde lite och det gjorde den gärna och ofta så hon vande sig till slut.

Idag, som var tredje gången, var hon den tuffaste lilla Spunkvalp man kunde tänka sig. Jättetuff, säger jag. Vilken skillnad!

Vi har hunnit gå två tillfällen på valpkursen också, vanlig valpkurs alltså, och där har hon varit om möjligt ännu tuffare. Tittat på de andra hundarna och viftat på svansen, till exempel. Jättemycket tuffhetspoäng och kokt lammlever får man om man gör så, har hon lärt sig, så hon viftar på svansen sitt värstaste.

Vackraste, duktigaste Spunkvalpen.

Idag har vi provat balanshinder och kontaktfält, tränat kroppskontroll (hon ser ut som bambi på hal is faktiskt när hon försöker hitta sina bakben), och targetträning, och gjort bakombyten och blindbyten och tränat säcken (platta tunneln) och allt går så himmelens bra. Hon är så påå och träningsvillig och struntar numera i allt runtomkring nästan hela hela tiden, och allt hon bryr sig om är vad jag har för roligt påhitt på gång härnäst. Och jag frågar henne inte ens hur det blev så, utan bara tackar och tar emot. Lyckligt, gör jag det.

När vi skulle repetera framförbyten och sedan träna bakombyten, som hon är jätteduktig på, så blev hon så himmelens till sig av glädje att hon hängde som en piraya i tröjärmen på mig och bus-morrade så högt hon bara kunde så jag funderade på om hon inte har lite naturlighet för IPO-träning egentligen. Träna skydd, med sån där specialärm ni vet, som ser så allvarligt ut att ha på armen.

Fast sen drog vi igång med bakombytena och då såg man ju solklart att det är agility hon har mest naturlighet för. Såklart, skriver jag lite fnittrigt oseriöst, men på riktigt ändå och väldigt stolt. För inte en enda fulsnurr så långt ögat kunde nå, och så uppmärksam och följsam så jag blev nästan tårögd.

Jag blir bara så glad. Kort och gott, glad. Jätteglad över denna hund.

Makalöst glad.

Snacka om att jag är en turgumma som har denna Spunkvalp hos mig.

3 kommentarer leave one →
  1. 8 september, 2011 11:34

    Låter ju helt enkelt fantastiskt 🙂

  2. Per permalink
    9 september, 2011 09:12

    Vilken spunkig bild!

    Har de infört vattenhinder i agilityn nu?

    • 9 september, 2011 19:19

      Nä, och tack och lov för det. Gissningsvis skulle hon plumsa i vattenpölen och stanna där ett tag. Hon har blivit en riktig badanka, ha ha.
      Och jag låtsas att jag med mening ställt in fokuset på bilden på buskpinnen, så det blir lite dramatiskt dimmig bild på Spunkvalpen 😉

Kommentera

