Skip to content

Som en tvärtomprickig lurvig dalmatin, ungefär.

6 juli, 2011

Sonen och jag har idag målat det inglasade uterummet i nya huset. Humlehunden och Spunkvalpen var med såklart, de gillar verkligen nya huset och den spännande trädgården med alla buskar och träd och gömställen och springa-runt-saker.

Dessutom har Spunkvalpen inte lagt några siffror alls inomhus i det nya huset (ännu…?). Alla siffer-ärenden tar hon utomhus. Och då tänker jag att det är nya tider nu, att hon begriper att man inte siffrar inomhus i nya huset. Så tänker jag, fastän jag inte vet om hon tänker likadant.

Att grundmåla gulnad furu med vit färg med en Spunkvalp kring fötterna kan ju bara sluta på ett sätt. Det vet jag. Därför tog jag vattenlöslig färg bara. För Spunkvalpen ser just nu ut som en tvärtomprickig lurvig dalmatin. Svart botten med vita prickar. Lurvigt vitprickig.

Hon tyckte verkligen om att sitta mellan fötterna på en när man stod och målade, och lite nu och då drog hon en lov runt väggarna för att kolla om de torkat. Jag tror i alla fall att det var det hon gjorde. Och när jag sa att färgen omöjligt kan ha torkat på tre minuter, så stoppade hon kottar i öronen och hörde ingenting.

Sonen tyckte vi skulle sätta en pensel i svansen på Spunkvalpen och sedan sitta och berätta roliga historier för henne tills hon skrattade så hon kiknande och viftade på svansen jättemycket och sen bara släppa lös henne i uterummet. På så vis skulle hela uterummet bli rejält målat snabbare än man hinner säga Spaghetti Carbonara. Och även om tanken var god, och förmodligen väldigt rolig att genomföra, så tror jag inte det finns maskeringstejp så det räcker i hela världen för att täcka över de delar av uterummet som jag inte vill ha vitprickiga efter Spunkvalps-svansens vift.

Om mina armar inte var så trötta efter allt målande, så skulle jag ta ett kort på Spunkvalpen så ni får se hur en tvärtomprickig lurvig dalmatin ser ut. Men nu är armarna jättetrötta, så jag tror inte jag orkar lyfta kameran. Och det är en dag i morgon också, med målande. Så om jag inte är alldeles armknäckt i morgon kväll så ska jag försöka ta ett kort på henne då. Hon lär ju inte vara mindre prickig efter målande två dagar i rad.

Sa jag att färgen är vattenlöslig? Tack och lov är den det.

One Comment leave one →
  1. 7 juli, 2011 07:44

    Haha, vad jag kan se spunkvalpen framför mig! Ser fram emot att få se ett foto på den omvända, lurviga dalmatinen!

Kommentera

