Skip to content

Hon är så bra på att ”bara” hänga med.

5 juli, 2011

Idag har Spunkvalpen ”bara” fått hänga med. För idag har det varit full rulle. Och oj vad förtjusande bra hon är på att ”bara” hänga med.

I förmiddags var jag i nya huset (vi håller på att flytta i sommar, bara några km härifrån men ändå…) och hundsäkrade staketet och rensade kirskål och planterade doftschersmin (snacka om konstig stavning på en buske) och dvärgsyren i en rabatt. Och Spunkvalpen hängde med.

För övrigt är Spunkvalpen en stor resurs när det gäller att gräva. Mycket stor resurs. Fast det är inte alltid hon gräver på rätt ställe. Sånt viktigt måste vi träna på, att gräva på rätt ställe. Annars blir det lätt lite tokigt. Humlehunden låg i skuggan under päronträdet och tittade på när Spunkvalpen och jag rensade kirskål och grävde hål i rabatten och gjorde ingen som helst ansats till att hjälpa till.

Sen skulle jag till veterinären med Humlehunden, som jag tycker varit hängig hela våren. Jag ville kolla igenom henne och bland annat ta borelia/anaplasmos-vaddetnuheter-prov, för att kunna utesluta att hennes hänginghet beror på något fysiskt.

Och Spunkvalpen hängde med, såklart.

När vi väntade på veterinären så fick Spunkvalpen hoppa upp på bänken och visa sina tänder och kolla öronen och stå fint. Och hon hängde med så bra och visade tänderna (fast hon fnittrar hiskeligt när man försöker titta på valpgaddarna så det är lite svårt) och visade öron (berger-öron är lätta att titta i, de har ett naturligt uppstå liksom) och hon stod så fint på alla fyra.

Sen kom veterinären och undersökte Humlehunden, och då lade sig Spunkvalpen och sov under undersökningsbordet. Och snarkade. Det lät faktiskt lite rogivande, det där snarket. Jag tror att Humlehunden tyckte det också.

Sen fick vi vänta på provsvar i en evighet. Eller, en evighetslång halvtimme. Så då satte vi oss ute på gräsmattan och tittade på alla hundar och katter som kom och gick, till och från djursjukhuset.

En stackars tax lunkade efter sin husse-gammel-farbror lite för långsamt när de gick ut, och klämde svansen i dörren. Och det tog en jättelång stund för husse-gammel-farbrorn att förstå att taxen skrek hjärtskärande för att svansen var klämd i dörren. Det tyckte Spunkvalpen var förskräckligt läskigt, fast det var hon inte ensam om. Det tyckte Humlehunden och jag också. Tvi. Husse-gammel-farbrorn fick vända och gå tillbaka in till djursjukhuset, helt enkelt.

Humlehundens undersökning och provsvar visade bara braigheter. Skönt. Boreliaprovet får jag svar på i helgen, hoppas allt är bra där med.

Men hur eller hur så fick vi sammanlagt två och en halv timmes passivitetsträning på ett djursjukhus för Spunkvalpen. Inte så dumt. Och hon är sannerligen väldigt bra på att ”bara” hänga med. Och väldigt bra på att distrahera mig så jag inte tänker för mycket på vad som kan vara för fel på Humlehunden. För jag kan ibland vara expert på att oroa mig. Speciellt om det gäller hjärtekära hundar som Humlehunden.

Sen åkte vi till tapetaffären för att hämta tapetkataloger, för vi ska tapetsera om i nya huset. Och då fick Humlehunden och Spunkvalpen vänta i bilen i sisådär tjugo minuter. Funkade jättebra. Tysta sovandes hundar, trots att det sprang både folk och fä och lastbilar kring parkeringen, och jag hade rutorna nervevade till max så det lät nog rätt så bra.

Och sen rastades alla två hundarna på gräsplätten bredvid affären, med mening mitt bland all trafik, och Spunkvalpen hängde med. Nemas problemas. Hon kunde till och med lägga en tvåa trots att det kom en skramlig sopbil förbidånandes under tiden. Lite imponerande, faktiskt.

Och sen åkte vi hem och fixade mat, häng med, och sen till nya huset igen. Hundsäkra staketet lite till (tjugo centimeters glipa i underkanten) och städa undan väggen som maken rivit på övervåningen. Och Spunkvalpen bara hängde med och bar gärna lite överblivna träpinnar om så önskades.

Och nu är klockan mitt i natten, eller elva rättare sagt, och vi har kommit hem igen. Spunkvalpen har precis somnat i soffan. Hänger liksom med lite passivt under tiden jag kollar av mailen och mina favvisbloggar.

Det är så intressant att se hur trött hon är, egentligen. För i mina ögon har vi ju inte gjort någonting med Spunkvalpen idag, hon har bara fått hänga med på allting annat som var tvunget att göras. Men i Spunkvalpens ögon har hon upplevt nyheter och konstigheter och är säkert alldeles fullpackad med ny världsviktig information i huvudet om hur livet fungerar. Även om hon ”bara” hängt med.

Förskräckligt vad bra hon är på att ”bara” hänga med, egentligen.

(Och för övrigt kommer jag tugga sönder naglarna av nervositet innan jag får besked om ytterligare provsvar om Humlehunden. Jag vill bara att allt ska vara bra med henne. Inga hemskheter, bara braigheter. Så har jag tänkt att det ska vara.)

4 kommentarer leave one →
  1. 6 juli, 2011 10:14

    Vad bra att bara få hänga med och kolla in nya saker. Bästa träningen, de blir både lärda och trötta!
    Drömma ska få hänga med på miljöprommis sen, till en lekpark…

  2. 6 juli, 2011 18:19

    Vad duktig hon är! Perfekt med positiva upplevelser hos veterinären också! 🙂

    Sv: Tack 🙂

    Ja, jag tycker Boukas päls har perfekt längd. Aldeles lagom 🙂
    Haha, ja vi får hoppas på dominerande gener! Men spunkvalpens pappa har väll inte heller sådär super mycket päls om jag inte sätt fel?

  3. 8 juli, 2011 07:38

    Håller tummarna för Humlehunden!!

  4. 10 juli, 2011 12:07

    Hej Koola Humlespunk! Jag har inte hunnit in här så mycket, men NU har jag läst och ska fortsätta med det! Kul att du är tillbaka med både Humlehunden och en alldeles ny Spunkvalp som är väldigt söt.

    Hoppas att allt är väl med Humlehunden! *håller tummarna*

Kommentera

