Skip to content

Och en hund som kampar kanske automatiskt är en kamphund?

26 juni, 2011

Midsommarhelgen spenderades hos min bror på Öland, tillsammans med en triljard andra turister som också firade Midsommar på Öland. Perfekt miljöträning tänkte jag, och tog med mig Spunkvalpen på en promenad på turisttäta Storgatan i Borgholm. Vi sicksackade väldigt elegant mellan alla turistfötter och såg väldigt miljövärldsvana ut (ha ha). Ibland stannade vi till vid ett skyltfönster så jag hann fönstershoppa och Spunkvalpen spegla sig, och ibland nästan snubblade vi över en tappad mjukglass som jag tyckte vi skulle låta vara fast det tyckte inte Spunkvalpen så vi fick diskutera det en liten stund innan vi sicksackade vidare mellan alla turistfötterna.

Men jag begriper faktiskt inte en sak, upptäckte jag när vi minglade runt bland alla sommarturister.

När Humlehunden var liten och jag skulle miljöträna henne, så tränade vi mycket på att inte hälsa på alla jämt och hela tiden. Hon ville nämligen hemskt gärna kasta sig över folk och överösa dem med pussar. Alla folkmänniskor vi träffade på.

Och bara därför så stannade alla folkmänniskor vi träffade och klappade Humlevalpen och jag fick försöka kryssa runt folkmänniskorna och mumla ”Vi tränar på att inte hälsa på alla” och folkmänniskorna kunde ibland bli lite stötta för att de inte fick klappa Humlevalpen hur som helst och tyckte det var rätt så tramsigt att träna en sån liten hund på att inte hälsa på folkmänniskor. Men jag fick jobba hårt på att få folk att låta bli henne, helt enkelt.

Nu när jag har en Spunkvalp som verkligen behöver hälsa på alla folk och alla människor överallt, och jag därför kastar mig in bland folkmassorna och försöker få ögonkontakt med främlingar för att med blicken peta bort dem till Spunkvalpen för att hälsa, så är det nästan aldrig någon som försöker klappa och valpjollra. Vafalls?

Är det inte lite konstigt?

Jag tycker verkligen att Spunkvalpen har überhög söt-faktor. Vi snackar überüberhög söt-faktor. Så pass hög så månen får flytta sig om vi skulle mäta den med linjal. Så det kan inte vara det som är tokeriet i det här fallet.

Men visst. Någon kanske har sett Spunkvalpen kasta sig över fårskinnsleksaken och kampa vilt med den. Och en hund som kampar, kanske automatiskt är en kamphund. Och folk kanske inte törs hälsa på en kamphund efter alla skriverier i tidningarna?

Eller så tror folk att Spunkvalpen räcker ut tungan åt dem och retas, fastän hon bara är en typisk Berger med ett typiskt Berger-tung-hängs-flärp.

Konstigt är det i alla fall, tänkte jag under tiden vi elegant sicksackade mellan alla turistfötter på Storgatan i Borgholm.

Som ni ser nedan snackar vi verkligen überüberhög söthets-faktor, så det kan inte vara där skon klämmer.

4 kommentarer leave one →
  1. 26 juni, 2011 20:05

    Åh, knepiga människor! Ifall jag mött er hade jag velat hälsa såklart och komer ni förbi Motala nån gång så tveka inte knacka på så ska jag hälsa på valpen jättemassor…

  2. 26 juni, 2011 21:08

    Hon är verkligen übersöt 🙂
    Ja det är konstigt det där… när man vill träna på kontakt, då finns det inte en ”jäkel” som är främmande som vill hjälpa till…

  3. 27 juni, 2011 13:07

    När Holger var mindre (ja han är ju inte så gammal än..bara tre år…) så tyckte han att slänga sig i kopplet och vrålskälla var en bra idé när man ville hälsa.
    Nu är det så att mammor med små rara barn inte håller med riktigt…*konstigt*
    Jag skulle absolut hälsa p den söta voffsingen!

  4. 28 juni, 2011 22:27

    Japp, ja, känner igen! Samma sak för ett år sen när jag knatade omkring med ett eget svart litet monster. Trots übersöthet. (Se själv: http://www.gossarna.com/Foto/20100621/31.jpg) Mycket konstigt.

Kommentera

