Skip to content

…och passivitet.

5 juni, 2011

Humlehunden ligger fortfarande och snarkar gott när Spunkvalpen och jag kommer tillbaka efter morgonens lekträningspass. Med trettio grader i skuggan om dagarna så får man träna tidigt på morgonen och sent på kvällen, och eftersom Humlehunden är morgontrött så blir det bara träning och promenad på kvällen för hennes del. Alldeles lagom, tycker hon.

Spunkvalpen däremot är morgonpigg. Som jag.

Och vill träna jämt. Som jag.

Mycket bra, tycker vi båda.

  • Idag tränade vi cirkelarbete med lite framförbyten.
  • Och passivitet.
  • Och starter (sitt-stanna kvar-okej).
  • Och passivitet.
  • Och serie med extern belöning (studs-studs-kort tunnel). (Jag behöver väl inte skriva längre att hopphinder betyder springa mellan hinderstöd, man hoppar ju inte med en valp.)
  • Och passivitet.
  • Och kontaktfält (stanna själv och vänta på belöning).
  • Och passivitet.

Och Spunkvalpen är så otroligt i gasen och tycker allt! allt! allt! är förskräckligt roligt.

Förutom passivitet, den träningen kan vi hoppa över, tror jag hon tycker. Om jag läser hennes kroppsspråk rätt.

Fast passivitet är lika viktigt som fart i fötterna försöker jag förklara, och jag förklarar det gärna med en myndig stämma så hon ska förstå allvaret i passivitetsträningen. Men det är inte säkert hon hör. Ibland passivitets-pausar hon så bra så, men ibland har hon kottar i öronen och myror i brallan och kanske möjligen en räv bakom örat också.

Å andra sidan ”tränar” både hon och Humlehunden passivitet hela dagen sedan. Som platta paddor ligger de på det svala klinkergolvet i hallen, med magen ner och bakbenen utåt sidorna á la plattfisk och sover. Sover och snarkar och slappar. Ibland går de ut och lägger sig i skuggan under körsbärsträden, om det fläktar lite vind utomhus. Annars stannar de på klinkergolvet. Ända till kvällen. Och ”tränar” passivitet. Tror jag.

No comments yet

Kommentera

