Skip to content

Men bara jag kommer ihåg detta, så går det alldeles utmärkt med kloklippningen annars. Jomenvisst.

4 juni, 2011

Jomenvisst går kloklippningen på Spunkvalpen bra. Jag gör på samma sätt som med Humlehunden, lägger henne på rygg på mina ben när jag sitter på golvet, klappar och kliar på magen och myser och småpratar och petar på tassarna och sen börjar jag klippa.

På Spunkvalpen klipper jag en tass åt gången. Varje dag.

Jag klipper inte mycket såklart, eftersom jag klipper en tass varje dag. Men jag vill gärna klippa varje dag under de första månaderna, så hon verkligen vänjer sig. För det värsta jag vet (nä inte det värsta, slå tån i tröskeln jättehårt är lite värre) är en hund som det inte går att klippa klorna på. Så det är bra att vänja in henne vid hanteringen så mycket som möjligt, och gärna passa på när hon är lite sömnigt slapp. Fast inte sovandes såklart, så hon inte vet vad som händer. I så fall är det ju helt meningslöst att träna kloklippning om hon inte vet vad som händer. Men hon behöver inte vara på sitt spunkigaste humör, om man säger så. Då går det plättlätt.

Spunkvalpen är dessutom utrustad med dubbla baksporrar, något som fascinerar sonen något så oerhört, så jag har lite extra klor att klippa. Så att säga.

Men jo. Kloklippningen går jättebra. I stort sett.

Och eftersom bloggen är ett ställe jag skriver upp saker som jag inte får glömma bort att komma ihåg, så är jag tvungen att göra denna noteringen innan jag glömmer bort den. För den är livsviktig.

Livsviktig notering:

Om det är trettio grader varmt och vindstilla och man har bikinitopp på sig och ett yttepytte-begynnande gäddhäng (yttepytte bara, absolut inget särskilt märkvärdigt) så är det en helt galen och dum idé – galen säger jag – att lägga Spunkvalpen på rygg i knäet och klippa baktass. Jättedum, kom ihåg det. Varför? Jo.

Anledning ett:
Bara för att Spunkvalpen ligger och slöar i skuggan betyder inte det att hon är slö. Plockar man upp henne i knäet kan det ur Spunkvalpens perspektiv betyda att nu börjar buset.

Anledning två:
Spunkvalpen har jättevassa valptänder.

Anledning tre:
Om man sträcker sig över huvudet på Spunkvalpen för att nå baktassen när hon ligger i knäet och tror att nu börjar buset, så kan det hända att hon hugger tag i det yttepyttiga gäddhänget som nästan inte syns fast finns där ändå. Jo, det kan hända. Och det gör något alldeles osannolikt ont. Små sylvassa tänder, rätt in under armen. Och sen kanske Spunkvalpen beter sig som om mitt yttepyttiga näst intill obefintliga (ha ha) gäddhäng är någon slags kamptrasa.

För att citera The Moniker – Oh my god.

Föda barn är en baggis jämfört med att ha en korsning Spunkvalp/vampyr fastnitad i gäddhänget (som nästan inte syns och finns, då’rå) och vägrar släppa. Johoppsirru. Så är det. I know.

Men bara jag kommer ihåg ovanstående notering, så går det annars alldeles utmärkt med kloklippningen.

Jomenvisstsirruvittu.

9 kommentarer leave one →
  1. 4 juni, 2011 18:12

    Härligt med kampvilliga små 😀

    • 4 juni, 2011 19:19

      He he, jo. Ska bara försöka lära henne vad ”släpp blixtbums” betyder.

  2. 4 juni, 2011 21:02

    Hi, hi, hi. Jag ser riktigt framför mig hur hon hänger där, i det obefintliga gäddhänget (som nästan inte syns) och dinglar som en nyuppdragen abborre. 🙂

  3. 4 juni, 2011 21:28

    Hej!
    Vilken underbar bloggskrivare du är! Jag kommer definitivt att fortsätta följa denna spunkvalp 🙂

  4. 4 juni, 2011 22:50

    Hej !

  5. 5 juni, 2011 16:58

    Du såg väl att jag bara skrev ett jättediskret ”Hej”? Det gjorde jag eftersom jag är lite blyg och försiktig av mej. Men du ska veta att jag har saknat dej och våra invecklade diskussioner. När du satte punkt och slutade blogga kom jag också av mej och har inte repat mej riktigt än faktiskt. När du nu har kört igång på nytt kanske jag också får lite inspiration av dina texter. Vad som dock kan tala mot är att jag inte är särskilt betuttad i hundar. (hundar gillar inte mej heller så där är det rätt ömsesidigt)
    Mors 😉

    • 5 juni, 2011 20:08

      Jomenvisst tror jag att du är jätteblyg och försiktig. Verkligen, tror jag det. Hä hä.
      Och det kommer säkert nåt fjäderinlägg vad det lider 😉

Kommentera

