Skip to content

Att ha två majbrasor hade ju sett för tokigt ut.

3 juni, 2011

I slutet av våra skogsluffarturer, när vi närmar oss hemmahuset, så har Humlehunden som vana att leta upp något att släpa hem. En kotte, en pinne, en gren eller en torkad komocka (jo, det var äckligt tyckte jag men inte Humlehunden). Fynden gömmer hon sedan i en hörna i trädgården.

Periodvis ser det ut som grunden till en majbrasa i den hörnan, med grenar och kottar och pinnar huller om buller. Vackert, tycker Humlehunden. Lite stökigt, tycker jag.

Efter att Spunkvalpen flyttat hit har dock Humlehunden fått problem. För Spunkvalpen vill gärna hjälpa till med fyndningen och hemsläpigheterna, men Humlehunden vill inte ha någon hjälp alls. Dessutom har Spunkvalpen ingen som helst förståelse för att fyndhörnan i trädgården inte är allas egendom, utan Humlehundens.

Jag tror Humlehunden föreslagit att Spunkvalpen ska släpa hem egna grenar och kottar och pinnar och komockor och skaffa sig en egen fyndhörna. Att trädgården har fler hörn än ett och att de andra hörnen faktiskt är lediga.

Vi får väl se om Spunkvalpen förstår budskapet så småningom. Men jag hoppas inte det. Det hade ju sett för tokigt ut om man skulle ha början till två majbrasor i samma trädgård. Skulle jag tycka, då.

3 kommentarer leave one →
  1. Prizilla permalink
    3 juni, 2011 23:37

    Halloj i stugan!
    Tänkte bara höra med dig som också är hönsmamma – vad gör man med en höna som vägrar lämna redet sen två dygn och inte har nåt ägg att ruva på? Jag tog ifrån henne ett ägg i onsdags och nu ligger hon bara och tjurar…
    Tacksam för goda råd är ängslig hönsmamma:))

    • 4 juni, 2011 00:06

      Man ger henne såklart ägg att ruva på 😉
      Närå, om du inte vill att hon ska ruva fram kycklingar just nu så är det bara att putta ut henne ur redet. Hela tiden.
      Den som är mest envis av er vinner 🙂
      Är hon helt knäpp och tokig så kan du tillfälligt bomma igen favvis-redet, fast är hon mest envis av er två hittar hon säkert något annat ställe att lägga sig på.

      Men själv hade jag ju såklart gett henne ägg att ruva på. Ju fler kycklingar desto roligare 😉

      • Prizilla permalink
        4 juni, 2011 11:10

        Hjärtatack, ungefär som jag trodde. Lyfte ut henne på backen och innan jag hann vända ryggen till hade hon gått in och lagt sig igen, nu i ett rede hon aldrig provat förut! Jag får väl vänta tills den andra hönan lägger ett ägg då för jag kan väl inte ta ut ett dagsägg från kylskåpet:))

Kommentera

