Skip to content

Och Spunkvalpen är en sjutusan till morgonpigg hund.

2 juni, 2011

Eftersom både Humlehunden och Spunkvalpen ligger som kokt spaghetti i skuggan när det är såhär varmt, så får man passa på att träna på morgonen. Och Spunkvalpen är en sjutusan till morgonpigg hund. Just my cup of tea, så att säga.

Så innan ens Humlehunden vaknat, eller tuppen heller för den delen, var Spunkvalpen och jag ute på gräsmattan bland agilityhindrena och funderade på vad vi skulle träna på idag.

Vi började med lite buserier och tyst inkallning, vilket passade bra eftersom familjen också låg och sov och kanske inte uppskattat jätteenorma tjoanden denna tiden på dygnet.

Sen övergick vi till lite start-träning. Sitt-Stanna-Okej. Till vänster och till höger, mellan hinderstöd och genom tunneln. Och käre värld vad hon verkar tycka alltihopet är kul. Inte en gång tjuvstartade hon, fastän hon är alert som ett popcorn hela tiden, och slänger sig iväg sitt fortaste när jag viskar ”Okej”.

Sen skickade jag henne mellan hinderstöd, först ett ”hinder” och sedan genom ”studs”, och allt gick så bra med det med.

Och bara för att allt gick så bra, bestämde jag mig för att börja träna på den stora gungan (eller vippen som vissa kallar den) med Spunkvalpen. Hon har ju mest fått träna på bäbisgungan tidigare, men nu kände jag att det var dags.

Hon hoppade glatt upp på kontaktfältet i början på gungan, och sen satt hon där och mumsade valpfoderkulor under tiden jag lyfte gungan någon halvdecimeter (upp till två decimeter på slutet) och gungade och donade och lät den smälla i backen. Men inget bekom SuperSpunkvalpen, som mumsade valpfoderkulor i lugn och ro på kontaktfältet. Och lite nu och då sa jag ”Okej” och rejsade iväg med fårskinnslappen i snöre efter mig, och Spunkvalpen rände efter som om hon inte gjort något annat än att vänta på startsignaler och jaga fårskinnslappar i snören.

Sen satte vi oss i den ljuvliga morgonsolen på trappen och drack vatten och kaffe. Och njöt av livet. Och funderade på vad vi ska träna härnäst, vid nästa träningspass.

Oj vilken bra morgon det här har varit. Faktiskt verkligen.

No comments yet

Kommentera

