Skip to content

Det skulle ju vara rätt tokigt om hon började valla tulpanblast istället för får, menar jag.

30 maj, 2011

Idag packade jag ner frukostmackan och kaffetermosen och valpfoderkulor och en flaska vatten i ryggsäcken. Och sen tog jag min enorma franska vallhund, det vill säga den lilla Spunkvalpen, och begav mig bort till grannen för ett återbesök hos deras får och lamm.

Förra gången vi fikade i fårhagen hos grannen, så var Spunkvalpen rätt så kaxig så länge fåren och lammen låg ner och gäspade i solen. Då stod hon väldigt tufft på alla fyra och lekte arga leken, tror jag. För hon stirrade med envis blick, och morrade till och med lite smått åt dem där de låg och snarkade. Ungefär som man gör i Arga Leken, fast då brukar man vanligtvis inte morra. Fast de korrekta reglerna för Arga Leken kan ju inte Spunkvalpen veta, hon är ju bara en bäbis.

När sen fåren och lammen reste på sig och alla lammen började skutta runt och dia, då blev det plötsligt lite läskigt. Så då sprang hon bakom ryggen på mig där jag satt bland klöverblommor och hundkex och drack kaffe. Efter en stund smög hon fram igen och tittade lite smått nyfiket, och till slut lade hon sig i gräset bredvid mig och tittade och tittade och tittade. Och sen gäspade hon och somnade.

Efter det konstaterade jag att Spunkvalpen kan slappna av kring får. Mycket bra, tycker jag.

Idag var jag därför förväntansfull på Spunkvalpens får-reaktion. Skulle hon morra eller somna?

Det började mycket bra, fåren med tillhörande lamm var på rätt ände i hagen och vi kunde med lätthet placera oss på första parkett. Lammungarna hoppade runt sådär som bara lammungar kan, och jag försökte rikta in Spunkvalpens intresse mot lammhoppen. Men tyvärr hade Spunkvalpen hittat vissnat tulpanblast i grannens trädgårdsland och ville inte alls titta på hoppande lammungar utan tugga tulpanblast istället.

Jag lät mig dock inte nedslås av detta. Jag tror absolut att det var en tillfällighet att tulpanblast råkade vara mer intressant än lammhopp, och inte något varaktig beteende från Spunkvalpens sida. Att rota i trädgårdsland istället för att titta på lamm, menar jag. Det skulle ju vara rätt tokigt om hon började valla tulpanblast istället för får. Så tänkte jag, där jag satt och tittade på lammhopp och tulpanblasttuggande Spunkvalp. Valla tulpanblast, heltokigt faktiskt.

Grannen ropade lite på fåren, sådär får-vackert som bara får-ägare kan, och då kom allihopa pälsbollarna skuttandes. Så då tittade Spunkvalpen lite till på fåren, eftersom alla kom springande så fort.

Och sen slutade hon titta på fåren, och började valla tulpanblast. Sprang runt tulpanblasten och skällde på den, som om den skulle flytta sig på riktigt.

Och grannen frågade om hon verkligen var en riktig vallhund, eftersom hon inte såg skillnad på får och tulpanblast.

Och jag sa att hon ska faktiskt vara det.

Sen tuggade Spunkvalpen vidare på den nyvallade tulpanblasten, och lammungarna hoppade och fåren bähäade och göken kokoade och liljekonvaljerna doftade fantastiskt i sommarsolen och grannen och jag fortsatte dricka kaffe.

Nästa gång ska jag sätta oss i den andra änden av hagen där det inte finns någon tulpanblast. Jag skriver upp detta här, så jag inte glömmer att komma ihåg det. Ingen tulpanblast i närheten, det är väl viktigast egentligen. Ingen tulpanblast i närheten av Spunkvalpen.

(Och så ska jag köpa uppladdningsbara batterier till kameran så jag kan ta kort på när Spunkvalpen vallar tulpanblast, om det skulle hända igen. För jag trodde att jag hade uppladdningsbara batterier, men när jag stoppade i batterierna i uppladdaren, så märkte jag tydlig att de apselut inte vara uppladdningsbara. Med en smäll, upptäckte jag det. Det var tydligen alldeles vanliga, ouppladdningsbara batterier jag hade försökt ladda upp igen.

Så jag ska köpa uppladdningsbara batterier, till kameran.

Ja just det. Jag ska köpa en uppladdare också, till de uppladdningsbara batterierna. Den jag hade gick sönder. Med en smäll.)

No comments yet

Kommentera

