Skip to content

Rolighetskapitalet ökar dramatiskt.

27 maj, 2011

I onsdags på morgonen rände Spunkvalpen och jag till brukshundklubbens agilitybana igen. Det är så bra att vi båda är morgonpigga, tycker jag. Och det verkar Spunkvalpen också tycka. Skönt att vi tycker likadant, det ger stora förhoppningar om givande samarbete i framtiden. Faktiskt.

Humlehunden fick återigen stanna hemma, eftersom jag lovat henne agilitysemester under några månader. På sin höjd kan hon tänka sig att demonstrera enstaka hinder för Spunkvalpen, annars vill hon bara göra roligheter, och agility är inte en av hennes topp-tre-roligheter. Märkligt resonerat tycker jag, eftersom agility i mina ögon är kungen och drottningen av roligheter. Roligheternas rolighet. Men vill Humlehunden hellre spåra och trickträna och freestyla och busa med Spunkvalpen under sommaren, så är det helt ok. (Äta hönspoop ligger också högt på hennes önskelista, men där har jag satt stopp. Det får vara måtta på roligheterna.)

På Spunkvalpens rolighetslista har däremot agility kvalat in med en topp tre-placering. Tror jag, absolut. Eller jag nästan vet det. För Spunkvalpen har en knall-kort lista. Spunkvalpens rolighetslista verkar bestå av bara en punkt.

”Allt är roligt.”

Så småningom tänkte jag försöka påverka listan en smula, smyga in tillägget ”…framför allt agility.”, men jag tycker att vi har ett fantastiskt utgångsläge som det ser ut just nu. Morgonpigg och ”Allt är roligt”.

Är detta bästa Spunkvalpen ever? I believe so.

Ja just det. Innehållet i onsdagsmorgonens träning. Det var ju det jag skulle skriva upp, så jag inte glömmer att komma ihåg.

  • Fokus på mig fastän det händer saker runtom
  • Cirkellekar i annan miljö
  • Valphandling, skicka mot hinder
  • Rak/böjd mörk tunnel
  • Kontaktfältsträning på balansen
  • Kontaktfältsträning på gungan med lite skrammel
  • Valpskutta mellan hinderstöd
  • Prova säcken
  • Sitta bredvid och vänta och titta, på- och avknapp

Egentligen är det inte mycket, fastän det ur valp-perspektiv är massor.

Hur hon skötte sig? Fantastiskt! Jag tror matte-hjärtat spricker av stolthet, faktiskt.

I början av träningen stannade hon upp och tittade så fort det rörde sig någon annan hund i närheten (några tränade lydnad på andra delen av planen), men när det kom lite fler agilityhundar och det rörde sig överallt, så släppte hon omgivningen helt och fokuserade på mig. Yey!

Och valptultigheten börjar sannerligen rinna ur kroppen på henne. När jag skickade henne mot den läskiga mörka böjda tunneln, som jag trodde hon skulle tveka en smula på, så kastade hon sig vildsint och orädd genom den så snabbt så jag nästan inte hann vara beredd med belöningen på andra sidan.

Milde himmel. Inte ens elva veckor och snabb som en Nasa-raket.

Sen satte vi oss på filten och drack kaffe (jag, då) och mumsade valpfoderkulor och bladdade med vatten (Spunkvalpen, då). På/av, viktigt viktigt.

Det här ska bli riktigt, riktigt roligt. Verkligen.

Och om det fortsätter i den här takten, så kommer vi jobba upp ett enormt rolighets-kapital. Och ett enormt rolighets-kapital är en klar fördel, för det är det kapitalet vi ska leva av när det kommer motgångar.

Och som sagt, just nu ligger vi på ett enormt överskott. Roligt. Som sjutton. Och ”Att ha roligt” är ju i topp på Spunkvalpens rolighetslista. Mitt i prick, alltså.

—————————————————————————

Att tänka på till nästa gång:

  • Övertala någon (ha ha) att köra gungan när vi sitter bredvid och fikar.
  • Prova lite ”starter” (sitt/stanna/okej)
  • Lite mer säcken
  • Lära sig kommandot ”Nej, min hand är ingen kampleksak”. Ha ha.
  • Ännu mer cirkellekar i närheten av andra hundar
No comments yet

Kommentera

