Skip to content

Men tills dess att lammungarna fått vingar eller Spunkvalpen blivit hund får jag väl ge mig till tåls.

26 maj, 2011

Jag träffade riktiga superduper-brukshunds-vall-människor häromdagen när jag gjorde ett besök på den lokala brukshundsklubben. De stod och pratade får och då var jag ju tvungen att mingel-tjuvlyssna, som den goda lantliga människa jag är. Och för att jag är
full av beundran och tycker det är såå urhäftigt med vallning och vallhundar och allt som hör därtill, fastän jag ännu inte haft möjligheten att prova själv.

– …och vi testade att valla med unghunden på vall-kursen och hon var jätteduktig, sa den ena människan.

Så skönt att de fåren är vallade så de vet vad som gäller, sa den andra människan.

Ja, det hade varit hopplöst att ha en ny vallhund på ovallade får, sa den första människan.

Och så pratade de vidare om att de vallat med hundarna på kursen i någon slags ring och att man skulle befinna sig på motsatt sida om  hunden med fåren mittemellan. Eller något sånt.

Å-hå, sa jag intresserat, kan man få fram vall-instinkterna i alla hundar, eller är det bara rena vallhundar som har sånt?

Nej, alla hundar har såna instinkter, sa den första människan.

Det hade ju varit  jätteroligt att prova på med min ena hund, sa jag.

Anmäl dig till  kursen vettja, sa den andra människan.

Det hade ju varit roligt, om man nu kan få fram hennes vallinstinkter också. Vad har ni för hundar då?  frågade jag.

Jag föder upp Australian Sheperd, sa den första människan.

Och jag har BC, sa den andra människan.

Å-hå, sa jag och tänkte att det var ju smart och vallhundigt av dem att ha såna raser, samtidigt som jag längtade efter att min Spunkvalp, som faktiskt är en vallhund, skulle växa upp snabbt.

Vad har du för hund då? sa den andra människan.

Jag har en Humlehund med alla  möjliga raser i. Hon är jättestor, ganska så, och väger över tre kilo. Som tre enliters mjölkpaket alltså, och alla vet ju hur tungt det är att bära hem en kasse full med mjölkpaket från affären. Så hon är jättestor. Och tung. Men framförallt stor.

Vadförnåt? sa den första människan.

–  Humlehund, sa jag. Och jag hade tänkt att hon skulle hjälpa mig valla in hönsen när de inte vill gå in i hönshuset. Det skulle vara till stor hjälp, för hönsen kan vara lite knöliga att få in när de inte vill, och jag tror att Humlehunden kunde göra en seriöst uppskattad insats där, om man nu kan ta fram hennes vallinstinkter som sagt vilket man ju förhoppningsvis kunde göra hos alla
hundar, så det låter ju toppen
.

Valla höns? sa den andra människan.

Jo, det är min plan att lära henne valla höns och det hade ju varit jätteroligt att vara med på kursen med min Humlehund, sa
jag.

Jag är inte säker på att du får vara med om du har en Humlehund, sa den första människan.

Och valla höns tror jag inte att de lär ut på just den kursen, sa den andra människan.

– Så tokigt då, det borde de göra faktiskt för jag tror att jämförelsevis små höns är mycket svårare att få in genom en liten liten hönslucka än vad det är att få in stora får genom en jättejättestor grind. Om jag får gissa, sa jag.

För det tror jag faktiskt att det är.

Kanske det, men hönsvallning lär de inte ut till Humlehundar på den här kursen, sa den andra människan.

Nähä, sa jag och kände att jag inte kom så mycket längre i vallfrågan just den här gången. Och så längtade jag lite extra till att Spunkvalpen vuxit upp en smula till och blivit Spunkhund istället, så vi kunde prova på det där med vallning. Om nu inte Humlehundar var välkomna och om man nu inte lär ut hur man vallar höns.

Och sen tänkte jag att om alla yttepytte-lamm som föds nu i vår skulle få vingar och flyga iväg, så skulle de minsann hitta på en kurs man kunde gå som lärde hundar valla flygfän.

Men tills dess att lammungarna fått vingar så får jag väl ge mig till tåls.

Och vänta på att Spunkvalpen snart växer upp och kan plocka fram vallinstikterna på allvar.

No comments yet

Kommentera

