Skip to content

Balansbommen kommer bli mindre och du kommer bli större.

26 maj, 2011

Efter gårdagens lugn och ro här hemma där vi försökte lära känna varann en smula under ordnade former (ha ha), var det så dags att åka bil till annan lokation och titta på konstigheter. För Spunkvalpar behöver vänja sig vid konstigheter, helt enkelt, för att bli konstighetsvana när de blir stora. Mycket konstigheter och ofta.

Och vad kan vara bättre ställe att hitta konstigheter på än på en agilitybana?

Med en Spunkvalp under armen, och kaffe och äpple och strumpa i snöre och en flaska vatten och valpfoderkulor i ryggsäcken, så promenerade vi in på brukshundklubbens agilitybana och parkerade oss i kanten för att titta på folk som tränade. Kaffe och äpple till mig, strumpa i snöre och valpfoderkulor till Spunkhunden. Och vattenflaskan var till oss båda, för solen sken och fåglarna kvittrade och det var försommarvärme i luften. Även om man sitter vid sidan om agilitybanan kan man bli rätt så varm och törstig, faktiskt. Beroende på solen och försommarvärmen och hur spännande träningen är.

Jag förklarade och pekade på allt omkringligt, och Spunkvalpen nickade och beskådade och studerade både hinder och hundar och handling.

Där är den jättehöga balansbommen, sa jag och pekade, men det känns bara som att den är jättehög för att du just nu är så yttepytteliten. När du blir större så blir balansbommen mindre.  Som ett motsatsförhållande fast på samma planhalva. Du blir större och balansbommen blir mindre. Det är så det kommer kännas i alla fall, att balansbommen blir mindre, och det är känslan som räknas. Fast du kommer alldeles säkert bli större. Hoppas jag.

Så sa jag, och Spunkvalpen nickade förtroligt och trodde på allt jag sa. Ungefär så.

Och alla de andra hundarna sprätte och sprang och hoppade och smällde gungan i backen och skällde och levde runt.

Och Spunkhunden tittade en stund på de prilliga agilityhundarna, och sen gäspade hon och somnade, förnöjt utsträckt i gräset, som den valpbäbis hon är.

För jag tror att hon gäspade och somnade för att hon är valpbäbis och behövde sova.

Inte för att hon tyckte agilityträningen var tråkig.

Så tror jag, japp.

No comments yet

Kommentera

